reklama w Internecie - jeden z najlepszych sposobów na zdobywanie klientów w Sieci

Jak reklamować firmę w Internecie? Reklama w Internecie dla małych firm w 2017 roku

Reklama w Internecie jest jedną z najlepszych form promocji, zarówno dla firm lokalnych, jak i ogólnokrajowych. Właściciele stron czy blogów oczywiście też mogą z niej korzystać do promowania swoich serwisów. Zobacz, jak reklamować firmę w Internecie. W tym wpisie poznasz zarówno metody płatne jak i bezpłatne. To pierwszy artykuł z serii tekstów o reklamie internetowej.

Jakiś czas temu pisałem jak reklamować firmę, nie tylko w Internecie. Dziś zajmiemy się tylko promocją w Sieci, ponieważ ma ona jedną bardzo ważną zaletę:

Główna zaleta reklamy w Internecie – mierzalność

W Internecie wszystko możesz zmierzyć. Kupujesz reklamę i wiesz, ile osób ją zobaczyło, ile na nią zareagowało, ilu zdobyłeś z niej klientów – to wielka zaleta. Możesz porównać dwie reklamy w różnych miejscach i odkryć, że jedna jest na przykład dwa razy skuteczniejsza niż druga. Na podstawie takich danych nie wydajesz pieniędzy w błoto – płacisz tylko za to, co działa.

Google Analytics - mierzenie skuteczności reklamy w Internecie

Główna zaleta reklamy online: za pomocą statystyk oglądalności możesz dowiedzieć się nie tylko, ile osób weszło na Twoją stronę, ale też jak wielu stało się Twoimi klientami (choć to temat na osobny artykuł)

Formy reklamy w Internecie

Poniżej omówimy je tylko pobieżnie, żeby ułatwić Ci zorientowanie się w możliwościach, jakie oferuje współczesna Sieć. Więcej informacji znajdziesz w moim bezpłatnym kursie e-mailowym.

Pozycjonowanie (zwane też SEO)

Pozycjonowanie – podwyższanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google – to forma reklamy w Internecie, której efektów nie zobaczymy od razu. W zależności od wybranej frazy, na efekty będziemy musieli poczekać od miesiąca to kilku, a często nawet dłużej.

Gra jest jednak warta świeczki, i to z kilku powodów. Oto one:

Reklamujesz się tam, gdzie Cię szukają

Jeśli Twoja strona www pojawia się w wynikach wyszukiwania na odpowiednie frazy, to jesteś dokładnie tam, gdzie szukają Cię potencjalni klienci. Nic nikomu nie wciskasz – to oni sami informują wyszukiwarkę, czego im potrzeba. Twoim zadaniem jest po prostu tam wtedy być. Pozycjonowanie, obok reklamy Google Adwords, jest byciem tam, gdzie Twoi potencjalni klienci.

Pozycjonowanie w Google – jedna z najskuteczniejszych form reklamy w Sieci

Zgodnie z badaniami, SEO jest jedną z najskuteczniejszych form reklamy w Internecie:

emil marketing jako jeden z najskuteczniejszych kanałów marketingowych dla B2B

Ruch z wyszukiwarki jest jednym z najbardziej efektywnych kanałów marketingowych dla sektora B2B. Źródło.

SEO jest jednym z najbardziej skutecznych form reklamy w Sieci

Źródło. Pozycjonowanie („Organic search”) jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na zdobycie klientów w Internecie

Wyniki badania pokazują jasno: obecność w wynikach wyszukiwania daje najlepsze rezultaty w pozyskiwaniu klientów.

Reklama Google Adwords

Adwords możemy podzielić na dwie części: reklamy w wynikach wyszukiwania i reklamy banerowe wyświetlane na stronach internetowych.

Reklamy Adwords w wynikach wyszukiwania Google

Adwords to inna forma reklamy w Google i niejako alternatywa dla pozycjonowania. Jest często stosowana jako uzupełnienie pozycjonowania – w ten sposób firma zajmuje więcej miejsca w wynikach wyszukiwania, dlatego zwiększa się szansa na dotarcie do internauty:

Reklamy Adwords dla zapytania "dentysta Częstochowa"

Boksy reklamowe Google Adwords pojawiają się na górze wyników wyszukiwania

Zaletą reklam Google Adwords jest to, że możesz je uruchomić niemal od razu i nie czekać aż zaczną się pojawiać.

Jest też wada – jeśli nie umie się odpowiednio zoptymalizować kampanii, można stracić dużo pieniędzy i nie zdobyć żadnych klientów. Jeśli natomiast masz wiedzę jak promować firmę i optymalizować reklamy w Adwords, możesz uzyskać bardzo dobre efekty niewielkim kosztem.

Reklamy Adwords na stronach internetowych

Reklamy systemu Adwords mogą też pojawiać się na stronach internetowych, które zgodziły się je wyświetlać. Tu działają trochę inaczej niż w Google – bardzo powszechnie wykorzystywany jest tzw. retargeting (remarketing). Polega on na tym, że reklama „chodzi” za internautą.

Przykładowo, jeśli ostatnio oglądałem laptopy w sklepie komputerowym, teraz ich reklamy podążają za mną, przypominając ofertę sklepu:

Reklama banerowa

Reklama banerowa „chodząca” za internautą

Mapy Google – idealne dla biznesów lokalnych

Mapy Gogle to trzecia forma reklamy w wyszukiwarce Google. Idealna do promowania biznesów lokalnych. Co ważne, może być zupełnie bezpłatna, ale o tym w dalszej części artykułu.

Mapy pojawiają się między reklamami Adwords a organicznymi wynikami wyszukiwania:

Mapa Google

Mapa Google pojawiająca się po wpisaniu frazy „dentysta Częstochowa”

Na mapie pojawiają się tylko trzy firmy, ale możesz znacznie zwiększyć swoje szanse na pojawienie się tam, jeśli odpowiednio przygotujesz swój wpis w Google Moja Firma. Google bierze pod uwagę lokalizację internauty, ale też informacje o Twojej firmie w Sieci czy stopień zoptymalizowania Twojego firmowego wpisu. Więcej na ten temat napisałem w bezpłatnym kursie e-mailowym.

„Tradycyjne” reklamy banerowe

Bannery graficzne na portalach internetowych to jedna z najstarszych form reklamy… i jedna z najmniej skutecznych.

Dlaczego są mało skuteczne? Z dwóch powodów:

  1. nie dopasowują się do zainteresowań internauty (oprócz banerów z systemu Google Adwords lub podobnych). Po prostu opłacony przez reklamodawcę baner wyświetla się przez jakiś czas na danym portalu „mając nadzieję”, że ktoś w niego kliknie
  2. Polacy przodują w używaniu oprogramowania blokującego reklamy:
blokownie reklam w Polsce

W blokowaniu reklam w Internecie „lepsi” są od nas tylko Grecy

Z powyższych powodów, jeśli chcesz promować firmę się za pomocą banerów reklamowych, musisz liczyć na efekt skali – mnóstwo wyświetleń banera przyniesie niewielką liczbę kliknięć i odwiedzin Twojej strony www.

Reklama na Facebooku

Facebook oferuje reklamodawcom kilka rozwiązań reklamowych: tych „wprost” jak i tych mniej oczywistych. Zobaczmy, jakie mamy możliwości:

System reklamowy Facebooka

…to jedno z najciekawszych rozwiązań reklamowych dostępnych w dzisiejszym Internecie – choć trzeba wiedzieć, jak z niego dobrze korzystać.

Tak jak w przypadku Google Adwords, Facebook pozwala bardzo dokładnie targetować reklamy. Możesz je wyświetlić tylko osobom, które mogą być zainteresowane Twoją ofertą, zamiast wyświetlać je wszystkim. To podnosi skuteczność promowania, ale też, odpowiednio wykonane, zmniejsza budżet jaki musisz posiadać.

Ważne, żeby na początku przetestować swoją kampanię i wprowadzić niezbędne poprawki. Ta początkowa faza kosztuje zwykle więcej, ale jeśli dobrze ją wykonasz, dalsza promocja będzie już znacznie tańsza.

Fanpage na Facebooku

…jest czymś, od czego dziś bardzo wiele firm zaczyna reklamę w Internecie. Warto jednak pamiętać, że użytkownicy mediów społecznościowych nie są specjalnie zainteresowani ofertami firm. Spójrz na wykres poniżej:

Co najchętniej udostępniamy?

Badanie Wave 8 przeprowadzone przez dom mediowy Universal McCann dostarczyło jednoznacznych informacji:

Cenimy treść, która:

  • uczy nas czegoś o marce (to jeden z nielicznych punktów, które mogą się odnosić również do ofert)
  • zapewnia użyteczne wskazówki typu jak coś zrobić
  • pozwala nam rozwijać pasje i zainteresowani
  • inspiruje nas
  • jest zabawna

Udostępniamy natomiast treść, która:

  • wyraża nasz punkt widzenia
  • jest zabawna/rozrywkowa
  • pozwala nam rozwijać zainteresowania

Jeśli więc chcesz, żeby internauci chętnie lajkowali Twoją stronę na Facebooku i udostępniali Twoje treści innym, wyjdź poza umieszczanie na niej jedynie ofert i promocji. Zastanów się, jaką dodatkową wartość możesz dać swoim potencjalnym klientom – wtedy dopiero będziesz mógł spodziewać się bezpłatnej reklamy wirusowej.

Grupa na Facebooku jako sposób na zdobycie klientów

Tematyczna grupa na Facebooku może być kolejnym, bezpłatnym sposobem na zdobycie uwagi potencjalnych klientów. Ważne, żeby grupa przedstawiała dla nich jakąś wartość, wtedy chętnie się do niej przyłączą, a Ty zyskasz bezpłatny kanał reklamowy.

Nie zakładaj jednak grupy z nastawieniem „będę tu wrzucać swoje reklamy”. Twórz ją, myśląc cały czas o wartości dla internautów – wtedy dołączy do Ciebie znacznie więcej osób i będzie Ci łatwiej rozwinąć grupę.

E-mailing

Wysyłanie reklam w Internecie większości z nas kojarzy się ze spamem, dlatego podchodzimy do tego niechętnie. Tymczasem z badania przeprowadzonego przez Getresponse (właściciela jednego z programów do budowania listy adresowej), 71% respondentów regularnie przegląda newslettery, na których otrzymywanie wyrazili zgodę:

71% respondentów przegląda newslettery, na których otrzymywanie wyrazili zgodę

Warto też zerknąć na powody, dla których internauci zapisują się na newslettery:

Wykres "Subskrybuję newsletter, ponieważ..."

Wniosek? Nie wysyłaj reklam, których internauci nie zamówili. Bardzo dobrym, choć wymagającym pewnego wysiłku, jest budowanie własnej listy e-mailowej.

E-mail – jeden z najskuteczniejszych kanałów reklamowych w Sieci

Znalazłem też wyniki badań z których wynika, że zwrot z inwestycji w e-mail marketing może wynieść nawet 3800%:

e-mail marketing daje 3800% zwrotu z inwestycji

Według badań, jedn złotówka zainwestowana w e-mil marketing potrafi dać aż 38 złotych zwrotu

Wpisy sponsorowane

Wpisy sponsorowane to bardzo ciekawa forma promocji. Umieszczasz artykuł w portalu lub wpis na blogu, który opisuje jakieś zagadnienie związane z Twoją firmą wraz z linkiem do Twojego serwisu.

Zyskujesz dotarcie do grupy docelowej i link pomagający w pozycjonowaniu Twojej strony

Publikując wpis sponsorowany, zyskujesz dwie rzeczy:

  1. docierasz do czytelników danego serwisu. Musi być dobrze dobrany, aby czytelnicy byli jednocześnie potencjalnymi klientami Twojej firmy. Im bardziej internauci cenią dany portal lub blog, tym więcej osób może zareagować na Twój artykuł – i przynajmniej przejść na Twoją stronę www
  2. jeśli Twój artykuł zawiera link do Twojego serwisu, wpływasz na pozycjonowanie swojej strony w Google – linki z powiązanych tematycznie źródeł są bowiem jednym z najlepszych sposobów na podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania

Co ciekawe, wpis sponsorowany może być zarówno płatny, jak i bezpłatny (nazywamy go wtedy wpisem gościnnym). Warto też odpowiednio przygotować swój artykuł, aby jak najlepiej pozycjonował Twój serwis.

Inne serwisy społecznościowe

Reklama w Internecie to bardzo szeroki temat, głównie ze względu na to, że nowe kanały reklamowe ciągle powstają. Warto rozejrzeć się za serwisami społecznościowymi, na których mogą znajdować się osoby z Twojej grupy docelowej. Te serwisy, mniej popularne niż Facebook czy Instagram, mogą być świetnym miejscem do znajdywania klientów, ponieważ Twojej konkurencji albo tam nie ma, albo jest jej niewiele.

Możesz zacząć poszukiwania od listy serwisów społecznościowych na Wikipedii. Zanim zaczniesz się promować w którymś z nich, załóż konto i dobrze go poznaj – Twoje działania promocyjne będą wtedy znacznie bardziej efektywne.

A może zaczniesz zdobywać klientów nagrywając filmy na Youtube?

Nowoczesna reklama w Internecie – marketing treści

Marketing treści (content marketing) opiera się na założeniu, że uwagę internautów łatwiej zdobędziemy oferując im wartościowe treści niż typowe reklamy. Jak już widziałeś wcześniej w tym artykule, internauci cenią i chętnie udostępniają sobie treść – a to może wykorzystać Twoja firma do zdobywania nowych klientów.

Dobry marketing treści łączy w sobie zalety wykorzystania mediów społecznościowych, newslettera i obecności w wynikasz wyszukiwania, dlatego możesz liczyć na dobre efekty :)

Content marketing może być tani lub nawet bezpłatny – jeśli wykonasz go samodzielnie.

Afiliacja – płać za reklamę dopiero, gdy ta wygeneruje sprzedaż

Afiliacja to model reklamy, w którym to internauci (głównie właściciele stron www i blogów) promują Twoją ofertę i otrzymują prowizję za wygenerowanie sprzedaży. Nie płacisz za reklamę z góry, a dopiero wtedy, gdy klient już kupi.

Afiliacja sprawdza się głównie tam, gdzie mamy do czynienia z wysoką marżą; im wyższy procent od sprzedaży możesz zaproponować partnerom, tym łatwiej zachęcisz ich do współpracy. Jeśli np. oferujesz produkty cyfrowe (np. ebooki) – warto przemyśleć ten model dotarcia do klientów, choć sprzedawane są w nim także fizyczne produkty, na przykład komputery:

afiliacja w Saturn.pl

System afiliacyjny istnieje na przykład w sklepie Saturn.pl

Podsumowanie

Reklama w Internecie oferuje wiele możliwości, zarówno płatnych jak i bezpłatnych, z których możesz skorzystać w swojej firmie. Jeśli chcesz, żebym pomógł Ci wybrać, która forma jest najlepsza dla Ciebie – zapisz się na mój bezpłatny poradnik e-mailowy.

kategorie: Reklama w Internecie

O autorze: Michał Krawczykowski

Zajmuję się tworzeniem stron internetowych, ale najbardziej lubię tworzyć te serwisy, które przewidują miejsce na wartościową treść - przyciągającą potencjalnych klientów i zamieniając ich w klientów.

dowiedz się więcej
Poradniki

jak zlecić stworzenie strony internetowej?

jak reklamować firmę - artykuł