Klient idealny – 6 powodów, dla których powinieneś wiedzieć kim jest

Twój klient idealny

Wcześniej czy później, chcąc założyć działalność bądź ją już prowadząc, spotkasz się z takimi terminami jak: persona, klient idealny czy grupa docelowa. Możesz je zignorować i iść dalej, wmawiając sobie, że to nic nie znoszące słowa „marketingowców” którzy znowu chcą coś wcisnąć, żeby wydębić od Ciebie Twoje ciężko zarobione pieniądze. Możesz też spojrzeć łaskawym okiem i zdziwić jak bardzo ta wiedza będzie dla Ciebie przydatna. Zyskasz nie tylko Ty, ale i Twoi klienci – a może właśnie przede wszystkim oni. 🙂

Definicje, czyli kim jest klient idealny?

Persona, czyli idealny odbiorca Twoich usług lub produktów. Inaczej możemy go nazywać klientem idealnym. Jest on przedstawicielem grupy docelowej – czyli grupy klientów, do której chcesz dotrzeć.  Michałowi udało się bardzo celnie określić kim jest idealny klient, więc pozwolę sobie przypomnieć tutaj tę graficzkę, którą opublikowaliśmy na naszym Instagramie 😉

?Twoi #klienci to konkretne osoby. Jeśli chcesz dotrzeć do tych idealnych, z którymi chcesz pracować – musisz zadać sobie konkretne pytania ? Kim jest Twój odbiorca? ? Ile ma lat? ? Jakiej płci jest? ? Gdzie mieszka? ? Gdzie pracuje? ? Co lubi? ? Jakie ma cechy charakteru? ? W jakich problemach możesz mu pomóc? ? Jakimi wartościami się kieruje? ? Co ceni? Wiesz już kogo szukasz? ☺ ?To tylko podsawowe pytania, które warto sobie zadać. Im pytania będą dokładniejsze, tym lepiej będziesz mógł pomóc swoim klientom. ? ? Potrzebujesz pomocy? Pisz śmiało na kontakt@contentcouple.pl Pomożemy Ci w znalezieniu Twojego idealnego klienta – lubimy takie łamigłówki. ✏ I uwierz nam – jesteśmy w tym świetni ?? Pozdrawiamy Paulina&Michał ?

A post shared by Paulina & Michał (@content.couple) on

Jeszcze dokładniej określiła to Anna Piwowarska w książce „Autentyczność przyciąga”. Pokusiłam się o przedstawienie fragmentu książki za pomocą infografiki:

kim jest klient idealny

6 powodów, dla których powinieneś znać swoją grupę docelową, czyli co z tego będziesz miał. Właściwie – będziecie mieli wszyscy.

Przypuśćmy, że jesteś młodym przedsiębiorcą, który wkracza na rynek. Jesteś świadomy, że samo bycie nie zapewni Ci wielu klientów i trzeba być „jakimś”, wyróżnić się by nie zginąć. Postanawiasz, że chcesz zdobywać klientów przede wszystkim w Internecie – słyszałeś, że są jakieś sposoby na to by zaistnieć na Facebooku i to tam chciałbyś się pokazać. Prowadzisz sklep online z artykułami dla dzieci w wieku od 0 do 2 lat, w którym proponujesz młodym rodzicom zabawki sensoryczne – czyli takie, które rozwijają słuch, dotyk, wzrok i równowagę, kontrastowe książeczki dla najmłodszych oraz zestawy do wczesnej nauki czytania. Oprócz zabawek, stawiasz również na dobrej jakości kocyki, pieluszki, otulacze – wszystkie wykonane ze zdrowego, bambusowego materiału. Zależy Ci na zdrowym i prawidłowym rozwoju dzieci.

Musisz wiedzieć, że odbiorcami twojej oferty nie są wszyscy i nie każdy zachwyci się sensoryczną kostką z różnych materiałów. Oczywiście, że możesz wyedukować swoich przyszłych klientów pisząc bloga na temat rozwoju dziecka i to Ci również bardzo polecam, ale znacznie prościej sprzedasz taką zabawkę rodzicom, którzy są nowocześni, znają choćby podstawy, rozwijają się w tym temacie, ponieważ wiedzą jakie to jest ważne dla ich malucha.

No dobrze, skoro sprecyzowaliśmy, czym się zajmujesz – czas określić jakimi ludźmi powinni być Twoi klienci.

Poznaj Basię – Twoją klientkę idealną

Wychodzę z założenia, że na przykładach tłumaczy się lepiej, dlatego poznaj proszę Basię – Twoją klientkę idealną. Basia jest młodą, kreatywną kobietą ma 25 i jest otwarta na nowości. Razem ze swoim mężem interesują się psychologią i pedagogiką. Często – podczas wspólnego przygotowywania posiłków – rozmawiają nad wyższością nagród nad karami w kontekście wychowywania dzieci. Takie rozmowy pochłaniają ich wolny czas coraz częściej, ponieważ spodziewają się dziecka – Basia jest w 8 miesiącu ciąży. Znają płeć – to będzie chłopiec! Pierworodny w ich rodzinie – na pewno będzie opiekował się młodszym rodzeństwem, które w przyszłości planują.

Basia jest Twoim idealnym klientem

Basia i maluch czują się świetnie, więc z chęcią nasza bohaterka błądzi po stronach internetowych i sklepach z akcesoriami dla dzieci. Z racji swoich przekonań, interesują ją przede wszystkim rzeczy eko, wykonane z przyjaznego i ze zdrowego materiału oraz takie, które w odpowiedni sposób stymulują zmysły dziecka, dzięki czemu maluszek zdrowo się rozwija. Basia jest również aktywna na facebookowych grupach dla mam, podobnych do niej.

1. Produkt

Dzięki temu, że znasz sytuację Basi i jej upodobania, bez problemu możesz zaproponować jej któryś ze swoich produktów. Ważną informacją jest to, że to już 8 miesiąc ciąży – najwyższy czas na praktyczne akcesoria, bez których żadna młoda mama się nie obędzie – miłe dla delikatnej skóry dziecka pieluszki i otulacz, wykonane z dobrej jakości materiału. Nie zapominaj o tym, że klientka właśnie na to zwraca uwagę. Jest eko i pod żadnym pozorem nie otuli swojego małego chłopczyka syntetycznym materiałem. Pamiętaj również, żeby udoskonalać swoje produkty i poszerzać swój asortyment. Warto dodać do sklepu nowy dział dla mamy. Mogłyby się tam znaleźć np. poduszki do spania dla ciężarnych w kilku ciekawych wzorach – Basia jest w ostatnim trymestrze ciąży, na pewno śpi jej się niewygodnie. Poszerz ofertę o tę rzecz, a będzie Ci dozgonnie wdzięczna. Mało tego – poleci Twój sklep koleżankom i opowie, jak ta poduszka uratowała jej zdrowie psychiczne. Tak, psychiczne. Zdajesz sobie sprawę, jak ciężko spać z takim dużym brzuchem? 😉 Chyba już widzisz, że znajomość idealnego klienta opłaca się obu stronom, prawda?

2. Identyfikacja wizualna

Basia jest młodą, kreatywną osobą a przede wszystkim jest kobietą – kobiety lubią ładne rzeczy. Zadbaj, więc żeby strona internetowa była przejrzysta, klimatem nawiązująca do dziecięcego pokoiku a jej układ nie powodował chęci szybkiej ucieczki. Dopilnuj, żeby adres strony był łatwy do zapamiętania – jeśli bez problemu da się go podyktować komuś przez telefon – jest odpowiedni. 🙂 Dobre logo, wizytówki stwórz w tych samych kolorach, co stronę – nie chcesz przecież, żeby ktoś pomyślał, że to dwie inne firmy.

3. Treści

Tworząc treści, zwróć uwagę na ładny język – Twoja klientka jest osobą obytą, lubi psychologię i zapewne ma wyższe wykształcenie. Nie chcesz jej spłoszyć błędami ortograficznymi, bo jeszcze pomyśli, że twój asortyment również pozostawia wiele do życzenia, co sposób w jaki piszesz. Oczywiście nie chodzi mi tutaj o obszerne opisy produktów, które na siłę starają się „wciskać” a długością przypominają opisy przyrody w „Nad Niemnem”. Pamiętaj – ona wie, co chce u Ciebie kupić, więc opisz faktyczne zastosowania zabawek bez rozdmuchiwania i obietnic, że zrobią z jej dziecka drugiego Einsteina 😉

Prowadź bloga i pokazuj nowe możliwości. Zarówno Tobie, jak i tej młodej kobiecie chodzi o dobro dziecka. Zwracaj uwagę na odpowiednie podejście do tematów rozwoju oraz zachęcaj do indywidualnego spojrzenia na jej dziecko. To zapewne ją zatrzyma przy Twoim sklepie, bo – jak wcześniej pisałam – planuje jeszcze dzieci. Będzie potrzebować więcej takich produktów. Dopilnuj więc, by kupiła je u Ciebie – zaufanego eksperta, który lubi dzieci – a nie u konkurencji.

Zastanów się, jakie problemy ma młoda mama i jak jej możesz pomóc. Pomoc klientowi to najlepszy sposób na dobrze prosperujący sklep.

4. Media społecznościowe

Dobry content jest odpowiedni również w mediach społecznościowych. Napisałam, że Twój klient idealny lubi Facebooka – bądź i tam. Pytaj, podpowiadaj, radź, sprzedawaj – tyle możliwości! Buduj relacje, które przełożą się na sprzedaż. Basia angażuje się w dyskusje w grupach na tym portalu. Może załóż swoją? Na przykład dla mam, czekających na poród – w zamkniętej grupie na pewno będzie chętniej odpowiadać o swoich problemach, w których możesz jej pomóc.

5. Obsługa klienta

Obsługa klienta to nie tylko grzecznościowe formułki, które – przyznaję – są ważne, choć niestety nie wzbudzają większych emocji. Obsługa to wyżej opisana obecność w social mediach, miły głos w słuchawce i ciekawy mail, a przede wszystkim pozytywne podejście i napiszę do któryś raz – chęć pomocy.

6. Reklama

Facebook

Reklama na Facebooku jest jedną z najciekawszych form promocji w Internecie. Dlaczego? Ponieważ daje nam możliwość dotarcia do bardzo precyzyjnie dobranej grupy odbiorców.

Na Facebooku mamy kilka możliwości reklamy – bezpłatnych i płatnych. Basia pewnie już polubiła na tej platformie kilka profili, które związane są z ciążą, świadomym macierzyństwem, rodzicielstwem. Kiedy chcemy skorzystać z płatnej reklamy, Facebook daje możliwość określenia bardzo precyzyjnej grupy docelowej, czyli takiej, której  reklama ma się wyświetlać. Jak to zrobić? Wystarczy, że przy jej tworzeniu wskażesz konkretne zainteresowania, jakie ma mieć odbiorca, a Facebook sprytnie na podstawie wcześniej polubionych przez potencjalnego klienta fanpage’y skieruje reklamę tam, gdzie są ludzie potencjalnie najbardziej zainteresowani Twoją ofertą. W taki sposób możesz reklamować konkretne posty (które przekierują odbiorcę na Twojego bloga/stronę), fanpage’a, czy specjalnie stworzoną reklamę, np. z Twoją ofertą bądź pojedynczym produktem, który oferujesz.

Bezpłatnie na Facebooku możesz prowadzić fanpage swojego sklepu internetowego oraz grupę. Fanpage są bardziej popularne, więc pewnie wiesz o co w nich chodzi. Grupa natomiast nie jest jeszcze aż tak powszechna, więc przyjrzymy się jej trochę bardziej. Taka grupa to naprawdę świetny sposób na budowanie listy stałych klientów. Jeśli tylko masz pomysły w jaki sposób możesz pomóc mamie w ciąży, pomysł jest warty realizacji. Dobrym pomysłem będzie również zaproszenie do współpracy jakiegoś eksperta z dziedziny okołoporodowej, np. lekarza ginekologa, który opowie o przebiegu porodu i tym samym uspokoi trochę obawy Twoich klientek. A może psycholog, który na co dzień  zajmuje się ciężarnymi? Kobiety w błogosławionym stanie mają wiele obaw i wątpliwości. Taka współpraca byłaby świetnym wyróżnikiem na tle konkurencji, a klientki na pewno polecałyby Twój sklep jako przyjazny i fachowy.

Blog

Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie firmowego bloga, dobrym pomysłem będzie stworzenie posta z checklistą z wyprawką dla malucha z rzeczami z Twojego sklepu. Jeśli wskażesz konkretne przedmioty i uzasadnisz ich konieczność posiadania, zwiększysz prawdopodobieństwo, że ten przedmiot zostanie kupiony u Ciebie. Regularne aktualizacje treści na blogu pokażą, że znasz się na swojej pracy i to, co robisz nie jest przypadkiem.

Podsumowanie

Spójrz – tyle pomysłów i korzyści, które opisałam powyżej wynika z tego, że określiłam kim jest Twój klient idealny.
A to dopiero początek! Takie pomysły można mnożyć – pod warunkiem, że wiesz do kogo chcesz dotrzeć. Każdy biznes może mieć kilkoro takich klientów idealnych. Oczywiście, każdy z nich musi być personą o odmiennych cechach i preferencjach – im konkretniej określone tym lepiej. Przestrzegam tylko przed jednym – nie twórz zbyt wielu grup docelowych. Pamiętaj, że do każdej z nich trzeba jakoś dotrzeć a do tego potrzeba czasu, pieniędzy i umiejętności. Na początku skup się na 1 – 2 grupach. Naucz się swoich idealnych klientów na tyle dobrze, że gdy przyjdzie taka potrzeba, wnioski wyciągnięte z tych działań wykorzystasz przy budowaniu kolejnych grup docelowych.

2 odpowiedzi na “Klient idealny – 6 powodów, dla których powinieneś wiedzieć kim jest”

  1. Paulina Bulek pisze:

    No właśnie. Muszę się zabrać za ten temat i rozłożyć go na czynniki pierwsze ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *