jak stworzyć profesjonalnego bloga

Jak stworzyć profesjonalnego bloga? Kompleksowy poradnik

W niniejszym wpisie pokażę Ci, jak stworzyć profesjonalnego bloga. Dowiesz się wszystkiego, czego normalnie dowiadywałbyś się dopiero w trakcie prowadzenia go i żałował, że nie wiedziałeś takich rzeczy wcześniej ;)

Co mam na myśli mówiąc „profesjonalnego”?

Mówiąc „profesjonalny blog” mam na myśli taki serwis, który zamierzasz świadomie rozwijać w pożądanym przez siebie kierunku. Nie zostawisz tego przypadkowi („nie wiem, jak dowiadują się  o moim blogu internauci, jakoś tak wyszło”) czy kaprysom („dzisiaj mi się nie chce”).

Jeśli szukasz wiedzy jak stworzyć profesjonalnego bloga, to z pewnością nie zakładasz go dla garstki przypadkowych czytelników czy dla siebie, ale chcesz, żeby usłyszało o nim jak najwięcej osób zainteresowanych tematem.

Zakładanie profesjonalnego bloga wiąże się więc z konkretnym celem. Bez względu jednak na to, jaki jest Twój cel (czy chcesz np. wypromować  się w Sieci czy może zarabiać na pisaniu), powinieneś przemyśleć i przewidzieć kilka rzeczy już na samym początku. W tym wpisie przyjrzymy się im.

Prowadzenie profesjonalnego bloga jest trochę jak prowadzenie firmy

Nie w sensie prawnym, tylko organizacyjnym: amatorzy działają od przypadku do przypadku, profesjonaliści planują swoje działania, uczą się być coraz skuteczniejszymi, inwestują w rozwój swojego przedsięwzięcia.

Przy okazji: Napisałem kiedyś wpis o tym, że warto przed założeniem działalności gospodarczej (zwłaszcza tej typowo internetowej) założyć profesjonalnego bloga i prowadząc go, nauczyć się wielu rzeczy potrzebnych przedsiębiorcy. Nazwałem sobie tą koncepcję BloggingFirst. Zapraszam do poczytania.

Zanim zaczniesz prace nad blogiem: ustal jego cel

Profesjonalnego bloga nie tworzysz, „bo tak”. Masz jakiś cel. Ustal więc, czego oczekujesz od internautów, którzy na niego trafią.

Cel bloga będzie Ci dyktował dalsze działania.

Na przykład, jeśli zakładasz bloga żeby wypromować swoją firmę, celem jest zdobycie klientów. Nie pisanie fajnych wpisów, nie zdobywanie lajków, nie rozwijanie profili w mediach społecznościowych. To są ewentualne drogi do celu, ale cel jest konkretny: zdobywanie klientów.

Pomyśl więc co zrobić, żeby czytelnika zamienić w klienta. Przykładowo:

  1. czytelnicy powinni wiedzieć o Twojej ofercie. Część z nich wpadnie na bloga tylko raz i więcej nie wrócą. Zakomunikuj więc jasno, co można u Ciebie dostać
  2. we wpisach poruszaj nie te tematy, które lubisz, tylko te, które interesują Twoich potencjalnych klientów
  3. promuj bloga tam, gdzie możesz spotkać potencjalnych klientów, a nie tam, gdzie możesz zostawić link
  4. zaplanuj drogę internauty: co powinien zrobić po przeczytaniu Twojego wpisu? Gdzie powinien przejść, w co kliknąć? Powiedz mu to wprost.
  5. itd.

Jak widzisz, ustalenie konkretnego celu narzuci Ci dalsze działania i podpowie, jak powinieneś rozwijać swojego bloga.

Słowo o zarabianiu na blogu

Jakoś tak się dziwnie składa, że na blogowaniu zarabiają głównie dwie grupy blogerów:

  1. ci, którzy na początku założyli, że chcą zarabiać. Prowadzą swojego bloga najlepiej jak umieją, aktywnie go promują. Są jak przedsiębiorcy – de facto są przedsiębiorcami (w rozumieniu: osobami, które postanawiają stworzyć coś swojego)
  2. ci, którzy co prawda nie planowali monetyzowania bloga, ale od samego początku prowadzą go najlepiej jak umieją i angażują się w blogowanie, traktują to poważnie. Z czasem takie blogi rozwijają się i stają znane w swojej niszy, dzięki czemu ich właściciele mogą zarabiać dzięki nim pieniądze

Warto więc od samego początku dowiedzieć się jak stworzyć profesjonalnego bloga, a potem podejść do tego profesjonalnie. Właśnie po to powstał ten wpis – żeby Ci to ułatwić.

Jak stworzyć profesjonalnego bloga – zaczynamy

Zapewne wiesz już, że odpowiednie techniczne zbudowanie bloga (lub jakiegokolwiek innego serwisu internetowego) pomaga na przykład zdobywać większy ruch z wyszukiwarki. Nazywamy to optymalizacją: jeśli Twój blog będzie odpowiednio przygotowany, a Twoje wpisy odpowiednio napisane, będziesz mieć większy ruch z Google.

Takich spraw, które mogą Ci pomóc (a ich brak utrudnić rozwijanie bloga) jest więcej.

Oto one.

Podzieliłem całość na trzy logiczne części:

Część 1: Jak zadbać o poprawne działanie bloga

Opisując, jak stworzyć profesjonalnego bloga, nie mogę ominąć tematów mniej lub bardziej technicznych: hostingu, domeny, zabezpieczeń, itp. Chcesz przecież, żeby Twój blog działał poprawnie, czyli żeby działał cały czas. I szybko. Dlatego już w trakcie tworzenia bloga musisz zadbać o takie detale jak odpowiedni hosting, zabezpieczenia przed włamaniami czy łatwa obsługa serwisu.

Przejdź do tej sekcji

Część 2: Jak zadbać o wizerunek bloga

Techniczne stworzenie profesjonalnego bloga to dopiero początek. Internauci będą go odwiedzać tylko wtedy, gdy uznają, że to wartościowy serwis. W czasach, gdy mnóstwo wartościowych treści mamy za darmo na wyciągnięcie ręki, nie możesz pozwolić sobie na niską jakość.

Przejdź do tej sekcji

Część 3: Jak zadbać o więcej czytelników na blogu

Jeśli już na etapie tworzenia bloga zadbasz i zaplanujesz pewne sprawy, będzie Ci  łatwej zdobywać nowych czytelników. Zobaczmy, o czym powinieneś pamiętać.

Przejdź do tej sekcji

 

Jak zadbać o poprawne działanie bloga

Zacznijmy od kilku technicznych spraw, które Cię nie ominą. Hue hue hue ;)

Stwórz bloga w oparciu o system WordPress

To jest oczywistość, ale chociaż wspomnę: stwórz bloga w oparciu o system WordPress. Nie ma sensu kombinować z innymi podobnymi systemami, bo są po prostu mniej praktyczne. Wordpess (skrótowo nazywany WP) powstał jako system do blogów i choć dzisiaj jest używany do wszelkiego rodzaju stron internetowych, to w blogach nie ma sobie równych.

edytor tekstu Wordpreessa

WordPress ma wbudowany bardzo przyjazny w obsłudze edytor tekstu

Kilka plusów WordPressa:

  • jest intuicyjny w obsłudze
  • istnieje mnóstwo wtyczek do WP (płatnych i bezpłatnych), które można użyć do rozszerzenia funkcjonalności bloga
  • istnieje mnóstwo motywów graficznych (płatnych i bezpłatnych), w które można (a w zasadzie trzeba!) „ubrać” naszego bloga. Można, co prawda, stworzyć oprawę graficzną od zera, ale to jest relatywnie drogie i w większości przypadków niezbyt opłacalne. Uważam, że zdecydowanie lepiej kupić profesjonalny motyw graficzny (poniżej 300 złotych brutto), a pozostałe pieniądze zainwestować choćby w odpowiednie skonfigurowanie WordPressa czy reklamę bloga np. na Facebooku
themeforest.net, sekcja WordPress

Themeforest, jeden z największych serwisów na świecie z profesjonalnymi motywami graficznymi do WordPressa. Dla każdego coś miłego ;)

Wybierz odpowiedni hosting – niekoniecznie najdroższy

Hosting to bardzo ważny wybór. Od hostingu zależy bowiem, jak szybko będzie działał Twój blog. A od szybkości jego działania – jak wiele osób będzie chciało go czytać. Spójrz na ten wykres z badania Kissmetrics:

czas wczytywania strony

Jeśli Twój serwis będzie się długo wczytywał, część internautów zrezygnuje z czekania i opuści go

Wynika z niego, że jeśli Twój serwis będzie się wczytywał 4 sekundy lub dłużej, opuści go 25% i więcej internautów. Stracisz część czytelników tylko przez wybór złego hostingu.

Jaki hosting wybrać dla bloga?

W branży hostingowej jest tak, że droższe niekoniecznie musi oznaczać lepsze. Nie chodzi mi oczywiście o to, że masz kupować najtańszy hosting, ale o to, że płaci się często za znaną markę. Inaczej mówiąc, nie kupuj hostingu tylko dlatego, że marka jest znana.

Zamiast zapłacić np. 300 zł netto za hosting znanej marki, lepiej kupić tańszy (np. za 100-200 zł netto) od tej nieco mniej popularnej, ale często solidniejszy! Tak, wiem co mówię: pracuję w tej branży od 10 lat. Za oszczędzone pieniądze lepiej dokupić np. certyfikat SSL, ale o tym z chwilę.

Wiesz, dlaczego to jest ważne? Bo jeśli nie masz doświadczenia w zarządzaniu blogami lub stronami www, to nie wiesz, jakie parametry serwera tak naprawdę są potrzebne. Firmy hostingowe zwykle „chwalą się” takimi parametrami jak miejsce na pliki czy miesięczny transfer, ale w miażdżącej większości przypadków te dwa parametry nie stanowią żadnego problemu.

Jest jednak wiele detali, które hosting powinien mieć, a nie każdy ma – również w dużych i znanych firmach. Przykładami mogą być:

  • kompresja GZIP, która pomaga przyspieszyć stronę a nie oferuje jej jedna z dużych marek (a małe – owszem!),
  • faktyczna szybkość hostingu (droższe wcale nie znaczy szybsze)

Jeśli kupisz hosting, a okaże się, że nie oferuje on potrzebnych funkcjonalności, to zwykle jedynym rozwiązaniem jest zmiana tego hostingu na inny – czyli zapłacisz drugi raz.

Serwis ContentCouple też był przenoszony z bardziej znanej marki do mniejszej na przełomie 2016 i 2017 roku – i na tym zyskał. W poprzedniej firmie nie było nam źle, no ale właśnie – brakło tych bardziej ukrytych parametrów, które wychodzą „w praniu”.

hekko.pl

Hekko.pl, hosting, na którym w tym momencie znajduje się strona ContentCouple.pl

Ja moim klientom sugeruję, żeby sami nie kupowali hostingu, ja im coś zaproponuję. Nie narzekają. Ty też lepiej skonsultuj to z osobą, która wykona Twojego bloga.

Zabezpiecz komentarze przed spamem

Gdy zaczniesz prowadzić swojego bloga, zaczną się na nim pojawiać dziwne komentarze pod wpisami. Czemu dziwne? Bo po angielsku, a większość z nich wychwalająca Twoje wpisy  :)

Te komentarze to po prostu spam, automatycznie publikowany przez spamerów gdzie się da po to, żeby w podpisie umieścić link do własnej strony.

Spamowe komentarze nie są szkodliwe, ale trzeba je ciągle usuwać. A uwierz mi – może ich być naprawdę dużo, zwłaszcza z czasem, gdy Twój blog będzie się robił popularny.

Dlatego obowiązkowym wyposażeniem każdego bloga, nie tylko tych profesjonalnych, jest system antyspamowy. To jest proste i zwykle bezpłatne. Warto zrobić dwie rzeczy:

  1. włączyć moderację komentarzy tak, żeby pojawiały się nie od razu po napisaniu, ale dopiero po zatwierdzeniu przez Ciebie. W ten sposób zapobiegniesz automatycznemu publikowaniu się spamu, który burzyłby tylko Twój wizerunek
  2. zainstalować wtyczkę typu Akismet, która blokuje możliwość publikowania spamu w komentarzach. Dzięki niej śmieciowych komentarzy po prostu prawie nie będzie – i nie będzie konieczności usuwać ich ręcznie.
Akismet.com

Akismet to usługa pomagająca walczyć ze spamem.

Zabezpiecz bloga przed włamaniami i zapewnij sobie system wykonywania automatycznych kopii zapasowych bloga

Twój blog będzie atakowany. To fakt, nie ma co do tego jakichkolwiek wątpliwości, bo każdy serwis internetowy jest atakowany. Programy włamywaczy będą chciały dostać się do Twojego bloga, żeby wykorzystać go do swoich potrzeb, np. umieścić w treści linki do stron spamerów.

Jeśli komuś się takie włamanie uda, Ty możesz nawet tego nie zauważyć. Być może „tylko” spadnie Ci ruch z Google – wyszukiwarka przestanie Ci ufać, skoro z Twojego bloga zaczną wychodzić linki do podejrzanych stron – a Ty będziesz się zastanawiać dlaczego tak się stało.

zainfekowana strona www

W zainfekowanym serwisie mogą pojawić się linki, których zdecydowanie byś tam nie chciał.

Więcej na temat zabezpieczania bloga/strony napisałem w osobnym wpisie, więc tu tylko zasygnalizuję: zapewnij sobie zabezpieczenia, a także system wykonywania regularnych kopii zapasowych.

Zapytasz: skoro są zabezpieczenia, to po co jeszcze te kopie? Są niezbędne, bo nie istnieje zabezpieczenie w 100% niezawodne. A łatwiej/szybciej/taniej jest odzyskać bloga z kopii zapasowej niż go odwirusować lub stworzyć od nowa.

Przemyśl zakup certyfikatu SSL

Certyfikat SSL to rozwiązanie, które zabezpieczy Twój serwis. Zwykle stosuje się takie certyfikaty w sklepach internetowych (tam są oczywistością), ale blog czy mała strona tez może skorzystać z jego posiadania.

SSL Wymagany przez GIODO? Niby nie, ale…

Certyfikat instaluje się w każdym serwisie, który zbiera dane osobowe od internautów. I nie chodzi tu tylko o dane typu imię i nazwisko, ale też na przykład adres e-mail, który może być daną osobową.

Jeśli budujesz listę e–mailową (np. newsletter), masz obowiązek zgłosić ją do GIODO, czyli Generalnego Inspektowa Ochrony Danych Osobowych.

GIODO, co prawda, nie wskazuje konkretnie, że musisz mieć zainstalowany certyfikat SSL, ale nakazuje zastosowanie zabezpieczenia kryptograficznego, a SSL jest łatwym w zastosowaniu i bardzo niedrogim rozwiązaniem.

Google premiuje w wynikach wyszukiwania serwisy, które używają certyfikatu SSL

Na blogu Google już w 2014 roku pojawiła się informacja, że SSL zaczyna być czynnikiem rankingowym, czyli czynnikiem, który wpływa na pozycje stron w wynikach wyszukiwania. Od tego czasu minęło już kilka lat i w Sieci znaleźć możemy dowody na to, że zabezpieczone strony rzeczywiście są premiowane w Google – czyli łatwiej zdobywają odwiedzających.

Przeglądarki informują internautę o tym, że strona jest bezpieczna

Chrome pokazuje to przy adresie serwisu:

bezpieczna strona www - Chrome

…a Firefox – w nieco mniej widoczny sposób:

Firefox: bezpieczna strona www

Wygląda więc na to, że certyfikat SSL, jeśli nie dziś, to już niedługo będzie standardem. Dobrze jest więc zainstalować go już w trakcie zakładania bloga, żeby potem nie musieć zmieniać adresu URL całego serwisu, poszczególnych wpisów i robić przekierowań żeby nie stracić linków z innych serwisów (więcej na ten temat napiszę w innym wpisie).

 

Jak zadbać o odpowiedni wizerunek Twój i bloga

Mamy wybrany hosting i kilka innych technicznych szczegółów. Teraz dowiemy się jak stworzyć profesjonalnego bloga. Chcemy, żeby internauci nie tylko znajdowali nasz serwis w Internecie, ale też żeby zostawali z nami na dłużej, a może nawet polecali nas innym.

Co prawda, nie samym wizerunkiem żyje bloger, bo jeśli nie masz nic ciekawego do powiedzenia, to wizerunek niewiele pomoże. Jeśli natomiast masz coś ciekawego do powiedzenia, to wizerunek ułatwi Ci zdobywanie nowych czytelników, współpracowników, czy klientów.

Wybierz odpowiednią domenę

Zauważ, że domena, czyli adres Twojego bloga, jest tym, co internauta widzi jeszcze zanim odwiedzi Twój serwis. Możesz więc już na samym początku, wybierając przemyślaną domenę, ułatwić sobie promowanie swojego miejsca w sieci.

O tym, jak wybrać i gdzie kupić domenę, napisałem osobny wpis, ale pozwól, że zacytuję tu mały fragment:

Domena

.com wygląda poważniej niż .pl i jeśli chcesz wyjść na firmę większą niż jesteś, możesz spróbować właśnie tej końcówki. Mówię to trochę z przymrużeniem oka, ale sam zobacz: jeśli miałbyś obstawić w ciemno, która firma jest większa: eSolutions.pl czy eSolutions.com?

Widzisz więc, że już sam adres Twojego bloga będzie wywoływał jakieś skojarzenia i utrudniał lub ułatwiał Ci marketing w Internecie.

Zadbaj o odpowiednie pierwsze wrażenie

Internauta wyrabia sobie zdanie o Twojej stronie w ciągu 50 ms – takie wnioski wynikają z badania przeprowadzonego przez Google (pisałem o nim tutaj). Mówimy tu oczywiście o pierwszym wrażeniu, które, według innego badania opublikowanego w BBC News (o nim także pisałem we wspomnianym wpisie), jest nadzwyczaj trafne – nie zmienia się z czasem.

Dlatego pierwsze wrażenie, jakie wywoła Twój blog, jest kluczowe. Jeśli będzie wyglądał słabo, nieprofesjonalnie, internauci mogą stwierdzić, że serwis jest mało poważny i po prostu nie chcieć go odwiedzać.

W serwisach takich jak wspomniany wyżej Themeforest znajdziesz mnóstwo bardzo dobrze wyglądających motywów do WordPressa, przykładowo:

Vermont:

Vermont - motyw WordPress

i Lavander:

Wybierz dla siebie motyw czytelny i typowy dla branży, w której chcesz blogować

Z wyglądem bloga czy stron internetowych wiąże się jeszcze jedno ciekawe odkrycie naukowe, które opisałem tutaj: internauci lepiej oceniają serwisy internetowe, które:

  • mają typowy układ
  • są typowe dla swojej branży

Bardziej podobają nam się więc te strony i blogi, które nawigację mają koło logo, dodatkowy pasek boczny po lewej lub po prawej, a treść – tam, gdzie nie ma paska bocznego ;) Lubimy też, gdy strona nie zaskakuje nas wyglądem – gdy wchodzę na stronę apteki, mam zobaczyć stronę apteki, a nie coś co sprawi, że będę się zastanawiał, czy dobrze trafiłem.

Popularne układy stron www

Przykładowe układy do których jesteśmy przyzwyczajeni jako internauci

Im bardziej odejdziesz od tych konwencji, tym gorsze pierwsze wrażenie zrobisz na internautach.

Używaj dobrej jakości zdjęć/obrazów w swoich wpisach

Obrazki, które umieszczasz w swoich wpisach, wpływają na ogólny wygląd bloga. Musisz zadbać o to, żeby były najwyższej jakości.

W Internecie znajdziesz wiele serwisów z wysokiej jakości zdjęciami, zarówno płatnymi jak i bezpłatnymi.

Szczególnie ważne są tzw. obrazki wyróżniające, czyli te, które wyświetlają się na liście wpisów. Facebook używa ich, gdy wstawisz post na swojej tablicy:

Uważaj na bezpłatne zdjęcia

Ponieważ są bezpłatne, są też bardzo popularne, a z czasem robią się też nijakie. Znasz zapewne tego stockowego staruszka (nie jest, co prawda, bezpłatny, ale dobrze pokazuje o co mi chodzi):

stockowy staruszek

Wybieraj do swoich wpisów mniej oczywiste fotografie. W innym moim wpisie dowiesz się więcej o tym, jak używać zdjęć i innych obrazów do zdobywania większej ilości czytelników i budowania profesjonalnego wizerunku.

Twórz wysokiej jakości wpisy

Nie wystarczy napisać jakiegoś wpisu, żeby internauci chcieli go przeczytać. Przeciętnych treści jest dziś bowiem mnóstwo – na wyciągnięcie myszki. Żeby zwrócić uwagę internautów na swojego bloga, musisz postawić na jakość wpisów, a nie na ilość.

Odpowiednio przygotowane wpisy pomogą Ci promować bloga

Napiszę na ten temat osobny wpis, ale teraz na szybko:

Dłuższe, bardziej szczegółowe wpisy są częściej udostępniane w mediach społecznościowych:

liczba odostępnień na Facebooku a długość wpisu

Średnia liczba udostępnień w serwisach społecznościowych a długość treści

Więcej informacji: 7 korzyści, które da małej firmie prowadzenie profesjonalnego bloga

Listy są jednymi z najczęściej udostępnianymi formami treści, zaraz po inforgrafikach

najchętniej udostępniane rodzje wpisów

Średnia liczba udostępnień ze względu na typ treści: najchętniej udostępniane są infografiki, zaraz po nich – listy.

Więcej informacji: 39 pomysłów na wpisy na firmowym blogu

Te i wiele innych danych dowodzi, że warto poświęcać czas na dokładne przygotowanie wysokiej jakości wpisu.

Możesz zacząć od mojej listy pomysłów na wpisy na firmowym blogu.

 

Jak zdobyć więcej czytelników na bloga?

Istnieje wiele sposobów na dotarcie do internautów, zarówno płatne jak i bezpłatne. Żeby ułatwić sobie zadanie, warto pamiętać o kilku ważnych rzeczach już w trakcie tworzenia bloga lub zaraz po.

Zanim zaczniesz promować bloga – załóż statystyki oglądalności

Statystyki oglądalności będą jak Twoje oczy – dzięki nim dowiesz się, co dokładnie dzieje się na Twoim blogu.

Statystyki pokażą Ci między innymi takie informacje:

  • ile osób odwiedza Twojego bloga teraz i ile było ich wcześniej
  • które wpisy są najchętniej czytane
  • skąd przyszli internauci: z Google, mediów społecznościowych a może z innego bloga, w którym znajduje się link do Ciebie?
  • jak długo internauci spędzają czas na blogu i poszczególnych wpisach
  • i wiele więcej
Google Analytics

Przykładowy widok w Gogle Analytics

Połącz bloga z Google Search Console

To kolejne narzędzie analityczne, z którego dowiesz się wielu rzeczy, ale przede wszystkim: za pomocą jakich fraz internauci znaleźli Twojego bloga w Google.

Odpowiednio wykorzystane (napiszę o tym innym razem), narzędzie Gogle Search Console pomoże Ci zdobywać większy ruch z wyszukiwarki. Jeśli chcesz mieć odwiedziny z Google – to narzędzie jest niezbędne.

Po połączeniu bloga z Google Search Console, zgłoś w tym narzędziu tzw. sitemapę czyli mapę strony. Dzięki temu Google szybciej zaindeksuje Twój serwis – zacznie się on szybciej pojawiać w wynikach wyszukiwania.

Zadbaj o długie, wartościowe wpisy

Dłuższe, bardziej szczegółowe treści częściej pojawiają się w wynikach wyszukiwania, więc są częściej czytane:

zależność między długością tekstu a pozycją w Google

Wykres pokazuje zależność między długością tekstu a pozycją w wynikach wyszukiwania Google.

Więcej informacji: 7 korzyści, które da małej firmie prowadzenie profesjonalnego bloga

Zadbaj o odpowiednią budowę i optymalizację bloga

Jeśli Twój blog będzie odpowiednio stworzony, masz większą szansę na zdobywanie ruchu z wyszukiwarki Google.

Optymalizacja to temat na osobny wpis osobną książkę, ale możesz już teraz pamiętać o najważniejszych zadach budowania stron www i blogów:

  1. ustaw przyjazne adresy URL wpisów. Domyślnie w WordPressie wpis ma adres podobny do tego:
    mojblog.pl/?p=123. Nam natomiast chodzi o to, żeby adresy wpisów zwierały w sobie frazy kluczowe, np. mojblog.pl/jak-stworzyc-profesjonalnego-bloga. Dzięki takim adresom, mamy większe szanse na to, że wpis wyświetli się wyżej w wynikach wyszukiwania
  2. w treści wpisu używaj co jakiś czas fraz/słów, na które chcesz pojawiać się w Google
  3. używaj nagłówków śródtekstowych, ponieważ Google „ceni je” bardziej niż zwykły tekst
  4. nazywaj pliki graficzne (np. zdjęcia) tak, żeby nazwa mówiła co przedstawia dana grafika. Pamiętaj, żeby umieszczać w nazwach plików frazy kluczowe
  5. jeszcze o obrazkach – ustawiaj im znaczniki ALT zawierające frazy kluczowe
  6. pamiętaj o linkowaniu między wpisami (tzw. linkowaniu wewnętrznym) – dzięki niemu również możesz liczyć na większy ruch z wyszukiwarki

To tylko ogólne wskazówki, ale jeśli będziesz o nich pamiętać, łatwiej zdobędziesz czytelników za pomoc wyszukiwarki Google.

Zapewnij sobie stały kontakt z czytelnikami – stwórz newsletter lub inną formę listy e-mailowej

Budowanie listy e-mailowej to jeden z najlepszych pomysłów jeśli chcesz rozwinąć swojego bloga. Dlaczego? Ponieważ z czasem zwiększa się Twoje grono odbiorców. Wraz ze wzrostem listy, każdy kolejny wpis zobaczy coraz więcej osób – i to zaraz po napisaniu go.

Możesz zacząć nawet bezpłatnie. Takie serwisy jak Freshmail lub Implebot oferują budowanie listy bez opłat, choć z pewnym ograniczeniem funkcjonalności. Na początek jednak powinno Ci to wystarczyć.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że wiesz już, jak stworzyć profesjonalnego bloga. Wiesz teraz  tyle, ile większość zaczynających blogerów dowiaduje się w najlepszym wypadku po kilku miesiącach blogowania.

Czas na Ciebie! Stwórz swojego bloga i pochwal się nim w komentarzach pod wpisem. Zapraszam Cię też do skorzystania z naszej oferty – zbudujemy Twojego bloga dla Ciebie.

kategorie: Blogowanie

O autorze: Michał Krawczykowski

Zajmuję się tworzeniem stron internetowych, ale najbardziej lubię tworzyć te serwisy, które przewidują miejsce na wartościową treść - przyciągającą potencjalnych klientów i zamieniając ich w klientów.

dowiedz się więcej
Poradniki

jak zlecić stworzenie strony internetowej?

jak reklamować firmę - artykuł