Ile kosztuje reklama w Internecie?

Ile kosztuje reklama w Internecie?

Jeśli jeszcze nie promowałeś swojej firmy online, pewnie zastanawiasz się ile kosztuje reklama w Internecie i jaki budżet będzie trzeba na nią przeznaczyć. W tym artykule pokażę Ci, czego możesz się spodziewać, a w niektórych przypadkach – tam, gdzie to możliwe – zobaczysz nawet konkretne ceny.

Koszt reklamy w Internecie może być duży, a reklama może być zupełnie nieskuteczna

Reklama często jest droga. Wydasz na nią tym więcej, im mniej się na niej znasz. Dlaczego? Bo w większości przypadków trzeba po prostu umieć ją zrobić i, na przykład, dobrze ustawić grupę docelową.

Często jest też tak, że na początku kampanii wydasz relatywnie dużo pieniędzy, ale gdy już dopracujesz kampanię, koszty znacznie spadną.
Z tych dwóch powodów nie da się jednoznacznie powiedzieć ile kosztuje reklama w Internecie i można tylko podawać przykłady cen lub stawek za kliknięcie.

Ile kosztuje pozycjonowanie w Google?

Cena pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google zależna jest od konkurencyjności fraz, jakie Cię interesują – im więcej osób chce pozycjonować swoje serwisy na jakąś frazę, tym więcej musisz za nią zapłacić. Zależna jest też od tego, czy postanawiasz zlecić pozycjonowanie, czy chcesz zrobić je samodzielnie.

Koszt zlecenia pozycjonowania

Cena może wynosić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za jedną frazę miesięcznie. Dokładną wycenę zrobi pozycjoner, gdy podasz mu frazy na jakie chcesz pojawiać się wysoko.

Koszt samodzielnego pozycjonowania

…jest pozornie niższy, ale niekoniecznie musi tak być. Problem w tym, że pozycjoner ma już sprawdzone metody i technologie, których używa na co dzień, a Ty, jako amator, musisz je najpierw wypracować. A to wymaga wiedzy. Dlatego samodzielne poprawianie wyników strony w wyszukiwarce będzie przede wszystkim kosztować dużo czasu.

A ile złotówek?

To już zależy od Ciebie. Przykładowo, jeden wpis w dobrym katalogu (w celu zdobycia linka pozycjonującego do Twojej strony) to od 5 do 9 złotych netto. Żeby wypozycjonować stronę na mniej konkurencyjne frazy, potrzebujesz takich linków np. kilkadziesiąt. (Bardzo) dobrym pomysłem jest też zdobywanie linków np. z artykułów tematycznych, a koszt opublikowania takiego artykułu w czyimś serwisie waha się od kilkudziesięciu (w mało popularnych serwisach) do nawet ponad tysiąca złotych (w serwisach często odwiedzanych – zyskujesz nie tylko link, ale i bezpośrednią reklamę). Istnieją też bezpłatne źródła linków, ale trzeba zwykle poświęcić sporo czasu, żeby te linki zdobyć.

Możesz więc przeznaczyć np. kilkadziesiąt-200 złotych miesięcznie na samodzielne pozycjonowanie – i często już po pierwszym miesiącu zobaczysz pierwsze efekty swoich działań. Jeśli zdobędziesz wiedzę o tym, jak bezpiecznie pozycjonować stronę www, możesz po kilku miesiącach uzyskać dobre efekty – zakładając, że Twoja nisza nie jest bardzo konkurencyjna, bo w takich branżach pozycjonowanie jest znacznie trudniejsze.

Ile kosztuje reklama w Google Adwords?

Tutaj sprawa jest prostsza. W AdWords płacisz za każdym razem, gdy internauta kliknie w Twoją reklamę. Ile płacisz?

  • przede wszystkim nie więcej niż zadeklarowałeś, że chcesz zapłacić za kliknięcie. Możesz ustawić, jaką maksymalną kwotę możesz zapłacić za jeden klik lub jaki budżet dzienny masz do wykorzystania
  • im większa konkurencja w branży, tym musisz zapłacić więcej żeby Twoje reklamy w ogóle się wyświetlały. Możesz zobaczyć orientacyjne ceny za frazę po zalogowaniu się do systemu Google Adwords i wpisaniu interesujących Cię fraz w planerze słów kluczowych:
    Fraza "reklama częstochowa" w planerze słów kluczowych

    To, ile kosztuje reklama w Google możesz sprawdzić w planerze słów kluczowych

    Po wpisaniu frazy „reklama Częstochowa” system sugeruje stawkę 2,34 zł za kliknięcie
    Nie musisz wybrać stawki takiej, jaką sugeruje Ci system, ale jeśli zdecydujesz się na zbyt małą, Twoje reklamy po prostu nie będą się wyświetlały – konkurencja zajmie całe miejsce reklamowe.

Ile kosztuje reklama w Mapach Google?

Możesz wypromować wizytówkę swojej firmy na mapie:

Promowane pinezki w Mapach

Promowane wpisy są odpowiednio oznaczone. Promowana pinezka ma kolor zielony.

Do obsługiwania tych reklam Google wykorzystuje system Adwords, więc zasady są podobne jak w poprzednim punkcie.

Koszt reklamy na Facebooku

Nie da się podać jednej „ceny” reklamy na Facebooku, ale jedno jest pewne: możesz dowolnie ustalić budżet jaki chcesz wykorzystać na tę formę promocji. Możesz określić, że miesięcznie chcesz przeznaczyć na ten cel np. 100 zł – i ani złotówki więcej. To dobre rozwiązanie, bo dzięki niemu nauczysz się jak skutecznie reklamować firmę na Facebooku i jednocześnie nie wydasz mnóstwa pieniędzy:

Reklama na Facebooku za kilka złotych?

Teoretycznie, na Facebooku możesz się reklamować nawet za np. 5 złotych. Gdy stworzysz post na swojej facebookowej stronie, serwis może sam zaproponować Ci: „promuj ten wpis za X złotych”. Już za kilka złotych możesz uruchomić pierwszą reklamę.

To dobre na początek, żeby poznać podstawy działania systemu reklamowego Facebooka, choć ja jestem zdania, że nie warto promować fanpage’a – lepiej promować Twoją firmową stronę (chyba, że Twoim celem nie jest zdobycie klientów, tylko zbudowanie dużego fanpage’a np. dla tzw. społecznego dowodu słuszności).

Z Facebookiem możesz się rozliczać na dwa sposoby:

  • za tysiąc wyświetleń reklamy (tzw. model CPM – cost per mille)
  • za każde kliknięcie w reklamę

Ustal, ile możesz maksymalnie wydać na promocję

Gdy zaczniesz tworzyć swoją pierwszą kampanię, wskażesz Facebookowi ile dziennie możesz wydać na reklamę lub jaki masz budżet całkowity.

Budżet i harmonogram na Facebooku

Określanie budżetu na reklamę i harmonogramu na Facebooku

Dzięki temu nie wydasz więcej niż założyłeś – w pełni kontrolujesz, ile kosztuje Twoja reklama w Internecie. Inna sprawa, że jeśli źle zorganizujesz kampanię, dany budżet może się nie zwrócić w postaci klientów. W tym miejscu napisałem, jak możesz zwiększać skuteczność swojej kampanii reklamowej na Facebooku.

Kontrolujesz koszty reklamy, ale możesz przegrać z innymi reklamodawcami

Jeśli zadeklarujesz, że możesz zapłacić za kliknięcie mniej niż Twoja konkurencja, Twoja reklama może w ogóle się nie wyświetlać. Albo będzie wyświetlać się rzadko.

Im częściej Twoja reklama jest klikana, tym niższy jest jej koszt

Facebook chce pokazywać internautom to, co ich interesuje. Jeśli Twoja reklama będzie ich interesowała – będą w nią klikać. A to spowoduje, że Facebook chętniej będzie ją wyświetlał, czyli zdobędziesz więcej odsłon za ten sam budżet. Wniosek: reklama musi być dobrze dopasowana do grupy docelowej.

Znalazłem w Sieci wyniki ciekawego doświadczenia: emitowano dwie reklamy – jedną dobrze stargetowaną, inną gorzej. Dobrze stargetowana reklama (lewy obrazek) była dwukrotnie tańsza niż reklama stargetowana źle (prawy obrazek):

Oto ile kosztuje reklama w Internecie - zoptymalizowana i niezoptymalizowana

Jeśli reklama jest lepiej dopasowana do grupy docelowej, Facebook sprawi, że zobaczy ją więcej osób bez konieczności podnoszenia budżetu. Źródło: https://adespresso.com/blog/facebook-ads-cost/

E-mailing, czyli ile kosztuje reklama w skrzynkach e-mailowych?

Mailing reklamowy do czyichś baz nie jest czymś, co szczególnie bym Ci polecał, ale czasem warto go rozważyć. Dlaczego jestem niechętny? Ponieważ internauci, co prawda, otwierają wiadomości reklamowe, ale głównie wtedy, gdy sami zdecydowali się na ich otrzymywanie:

71% respondentów przegląda newslettery, na których otrzymywanie wyrazili zgodę

Źródło: https://www.getresponse.pl/email-marketing/baza-wiedzy/infografiki/email-marketing-oczami-internautow.html

Jeśli interesuję się tworzeniem muzyki, mogę być zainteresowany otrzymywaniem informacji o promocjach na oprogramowanie dla muzyków, prawda? Taka reklama jest dopasowana do moich zainteresowań. Jeśli jednak otrzymuję na przykład oferty kosiarek, a nie mam ogrodu, to takiej wiadomości nawet nie otworzę – to oczywiste.

Dlatego lepszym, choć bardziej czasochłonnym, rozwiązaniem będzie budowanie własnej listy e-mailowej i wykorzystywanie jej do promowania własnej oferty. Ale o własnej liście jest następna część tego tekstu, teraz wróćmy do reklamy na cudzych listach e-mailowych.

W miarę możliwości reklamuj się tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci, a nie tam, gdzie po prostu jest dużo ludzi

Im lepiej stargetowany mailing, tym jest on skuteczniejszy, ale też tym więcej kosztuje. Nie wysyłaj jednak swoich reklam „do wszystkich” żeby oszczędzić – będą one bardzo mało skuteczne. Lepiej wydać więcej, ale móc liczyć na odzew potencjalnych klientów niż wydać mało i… nie mieć odzewu w ogóle.

Jeśli więc chcemy stargetować reklamę e-mailową, dobrze byłoby znaleźć takie serwisy, które poruszają tematykę związaną z Twoją branżą. Może to być problem w przypadku firm lokalnych – tematycznych lokalnych portali jest relatywnie niewiele. W takiej sytuacji pozostaje więc sprawdzenie oferty reklamowej lokalnych serwisów informacyjnych.

Znajdź więc portale, które są najbardziej zbliżone tematycznie lub lokalizacyjnie do tego, co robisz. Najprawdopodobniej znajdziesz tam dział z cenami reklamy, taki jak ten na portalu Favore.pl:

Mainig indywidualny w Favore.pl

Pamiętaj, że lepiej zapłacić więcej za mailing do potencjalnych klientów (w tematycznym serwisie), niż mniej za wysyłkę do listy „ogólnej”.

Własną listę e-mailową (np. newsletter) możesz budować nawet za darmo

Żeby budować własną listę e-mailową, musisz mieć stronę www lub inny tego typu serwis (np. bloga). Potrzebujesz też konta w serwisie do obsługi Twojej listy e-mailowej, a to może być bezpłatne.

Dla przykładu:

  • Freebot – prosty w obsłudze system do budowania listy e-mailowej. Dostępny w wersji bezpłatnej (do 500 użytkowników na liście) lub bardziej rozbudowanej płatnej (pod nazwą Implebot.pl)
  • Freshmail – również dostępny bezpłatnie (również do 500 e-maili na liście) lub płatnie –  bardziej rozbudowany i przez to trudniejszy w obsłudze, mam też wrażenie, że mało intuicyjny
cennik Implebot'a

Cennik Implebota

Reklama banerowa – ceny

Z banerami graficznymi, podobnie jak z reklamą e-mailową, jest prosto – tu ceny znajdziesz w każdym serwisie, który oferuje taka formę reklamy. Na przykładzie wspomnianego wcześniej Favore.pl:

cena billboardu na Favore.pl

Cena wyświetlenia billboardu na Favore.pl to 80 zł netto za tysiąc odsłon

Reklama na blogach – ile kosztuje?

Możesz również reklamować swoją firmę na blogach powiązanych tematycznie z tym, czym się zajmujesz. Większość blogerów ma na swoim blogu dział „Współpraca”, na którym znajdziesz możliwości reklamy, często wraz z cenami. Jeśli ceny nie zostały podane na blogu – wystarczy o nie zapytać blogera ;)

Po Sukces Na Szpilkach

Dział „Kontakt i współpraca” na blogu Po Sukces Na Szpilkach

Na koniec

Widzisz już, że odpowiedź na pytanie „ile kosztuje reklama w Internecie” nie jest prosta i zależy od wielu czynników. Niestety, bez doświadczenia nie jest łatwo przewidzieć, jak duży musisz mieć budżet reklamowy, który rzeczywiście zdobędzie klientów dla Twojej firmy. Trzeba po prostu zacząć reklamować się za nieduże kwoty i krok po kroku ulepszać kampanię.

kategorie: Jak znajdować klientów, Reklama w Internecie

O autorze: Michał Krawczykowski

Zajmuję się tworzeniem stron internetowych, ale najbardziej lubię tworzyć te serwisy, które przewidują miejsce na wartościową treść - przyciągającą potencjalnych klientów i zamieniając ich w klientów.

dowiedz się więcej
Poradniki

jak zlecić stworzenie strony internetowej?

jak reklamować firmę - artykuł