Ile kosztuje reklama w Internecie?

Autor: Michał Krawczykowski

Ile kosztuje reklama w Internecie?

Je┼Ťli jeszcze nie promowa┼ée┼Ť swojej firmy online, pewnie zastanawiasz si─Ö ile kosztuje reklama w Internecie i jaki bud┼╝et b─Ödzie trzeba na ni─ů przeznaczy─ç. W tym artykule poka┼╝─Ö Ci, czego mo┼╝esz si─Ö spodziewa─ç, a w niekt├│rych przypadkach – tam, gdzie to mo┼╝liwe – zobaczysz nawet konkretne ceny.

Koszt reklamy w Internecie może być duży, a reklama może być zupełnie nieskuteczna

Reklama cz─Östo jest droga. Wydasz na ni─ů tym wi─Öcej, im mniej si─Ö na niej znasz. Dlaczego? Bo w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w trzeba po prostu umie─ç j─ů zrobi─ç i, na przyk┼éad, dobrze ustawi─ç grup─Ö docelow─ů.

Cz─Östo jest te┼╝ tak, ┼╝e na pocz─ůtku kampanii reklamowej w Internecie wydasz relatywnie du┼╝o pieni─Ödzy, ale gdy ju┼╝ dopracujesz kampani─Ö, koszty znacznie spadn─ů.

Z tych dwóch powodów nie da się jednoznacznie powiedzieć ile kosztuje reklama w Internecie i można tylko podawać przykłady cen lub stawek za kliknięcie.

Koszty kampanii reklamowej w Internecie a Twoja strona www

Twoja strona www jest bardzo wa┼╝nym elementem kampanii promocyjnej. Nieodpowiednio przygotowana, mo┼╝e bardzo podnosi─ç koszty, poniewa┼╝ skuteczno┼Ť─ç kampanii b─Ödzie niska. Dlatego stworzy┼éem kr├│tki, bezp┼éatny poradnik, kt├│ry poka┼╝e Ci na co warto zwr├│ci─ç uwag─Ö je┼Ťli chcesz mie─ç skuteczn─ů stron─Ö www.

Ile kosztuje reklama w Internecie? Spr├│bujmy poda─ç konkrety

Nie b─Ödzie to jeden cennik, ale poka┼╝─Ö Ci cho─çby og├│lnie, od czego zale┼╝y cena w poszczeg├│lnych kana┼éach reklamowych, od wyszukiwarki Google przez Facebooka po reklam─Ö e-mailow─ů. W wielu z tych kana┼é├│w b─Ödzie mo┼╝na poda─ç mo┼╝e nie ca┼ékowite koszty kampanii reklamowej, ale chocia┼╝

Ile kosztuje pozycjonowanie w Google?

Cena pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google zale┼╝na jest od konkurencyjno┼Ťci fraz, jakie Ci─Ö interesuj─ů ÔÇô im wi─Öcej os├│b chce pozycjonowa─ç swoje serwisy na jak─ů┼Ť fraz─Ö, tym wi─Öcej musisz za ni─ů zap┼éaci─ç. Zale┼╝na jest te┼╝ od tego, czy postanawiasz zleci─ç pozycjonowanie, czy chcesz zrobi─ç je samodzielnie.

Koszt zlecenia pozycjonowania

Cena mo┼╝e wynosi─ç od kilkudziesi─Öciu do kilkuset z┼éotych za jedn─ů fraz─Ö miesi─Öcznie. Dok┼éadn─ů wycen─Ö zrobi pozycjoner, gdy podasz mu frazy na jakie chcesz pojawia─ç si─Ö wysoko.

Koszt samodzielnego pozycjonowania

…jest pozornie ni┼╝szy, ale niekoniecznie musi tak by─ç. Problem w tym, ┼╝e pozycjoner ma ju┼╝ sprawdzone metody i technologie, kt├│rych u┼╝ywa na co dzie┼ä, a Ty, jako amator, musisz je najpierw wypracowa─ç. A to wymaga wiedzy. Dlatego samodzielne poprawianie wynik├│w strony w wyszukiwarce b─Ödzie przede wszystkim kosztowa─ç du┼╝o czasu.

A ile złotówek?

To ju┼╝ zale┼╝y od Ciebie. Przyk┼éadowo, jeden wpis w dobrym katalogu (w celu zdobycia linka pozycjonuj─ůcego do Twojej strony) to od 5 do 9 z┼éotych netto. ┼╗eby wypozycjonowa─ç stron─Ö na mniej konkurencyjne frazy, potrzebujesz takich link├│w np. kilkadziesi─ůt. (Bardzo) dobrym pomys┼éem jest te┼╝ zdobywanie link├│w np. z artyku┼é├│w tematycznych, a koszt opublikowania takiego artyku┼éu w czyim┼Ť serwisie waha si─Ö od kilkudziesi─Öciu (w ma┼éo popularnych serwisach) do nawet ponad tysi─ůca z┼éotych (w serwisach cz─Östo odwiedzanych ÔÇô zyskujesz nie tylko link, ale i bezpo┼Ťredni─ů reklam─Ö). Istniej─ů te┼╝ bezp┼éatne ┼║r├│d┼éa link├│w, ale trzeba zwykle po┼Ťwi─Öci─ç sporo czasu, ┼╝eby te linki zdoby─ç.

Mo┼╝esz wi─Öc przeznaczy─ç np. kilkadziesi─ůt-200 z┼éotych miesi─Öcznie na samodzielne pozycjonowanie ÔÇô i cz─Östo ju┼╝ po pierwszym miesi─ůcu zobaczysz pierwsze efekty swoich dzia┼éa┼ä. Je┼Ťli zdob─Ödziesz wiedz─Ö o tym, jak bezpiecznie pozycjonowa─ç stron─Ö www, mo┼╝esz po kilku miesi─ůcach uzyska─ç dobre efekty – zak┼éadaj─ůc, ┼╝e Twoja nisza nie jest bardzo konkurencyjna, bo w takich bran┼╝ach pozycjonowanie jest znacznie trudniejsze.

 

Ile kosztuje reklama w Google Adwords?

Tutaj sprawa jest prostsza. W AdWords p┼éacisz za ka┼╝dym razem, gdy internauta kliknie w Twoj─ů reklam─Ö. Ile p┼éacisz?

  • przede wszystkim nie wi─Öcej ni┼╝ zadeklarowa┼ée┼Ť, ┼╝e chcesz zap┼éaci─ç za klikni─Öcie. Mo┼╝esz ustawi─ç, jak─ů maksymaln─ů kwot─Ö mo┼╝esz zap┼éaci─ç za jeden klik lub jaki bud┼╝et dzienny masz do wykorzystania
  • im wi─Öksza konkurencja w bran┼╝y, tym musisz zap┼éaci─ç wi─Öcej ┼╝eby Twoje reklamy w og├│le si─Ö wy┼Ťwietla┼éy. Mo┼╝esz zobaczy─ç orientacyjne ceny za fraz─Ö po zalogowaniu si─Ö do systemu Google Adwords i wpisaniu interesuj─ůcych Ci─Ö fraz w planerze s┼é├│w kluczowych:
    Fraza "reklama częstochowa" w planerze słów kluczowych

    To, ile kosztuje reklama w Google możesz sprawdzić w planerze słów kluczowych

    Po wpisaniu frazy „reklama Cz─Östochowa” system sugeruje stawk─Ö 2,34 z┼é za klikni─Öcie
    Nie musisz wybra─ç stawki takiej, jak─ů sugeruje Ci system, ale je┼Ťli zdecydujesz si─Ö na zbyt ma┼é─ů, Twoje reklamy po prostu nie b─Öd─ů si─Ö wy┼Ťwietla┼éy ÔÇô konkurencja zajmie ca┼ée miejsce reklamowe.

Ile kosztuje reklama w Mapach Google?

Mo┼╝esz wypromowa─ç wizyt├│wk─Ö swojej firmy na mapie:

Promowane pinezki w Mapach

Promowane wpisy s─ů odpowiednio oznaczone. Promowana pinezka ma kolor zielony.

Do obs┼éugiwania tych reklam Google wykorzystuje system Adwords, wi─Öc zasady s─ů podobne jak w poprzednim punkcie.

Koszt reklamy na Facebooku

Nie ma czego┼Ť takiego jak cennik reklamy na Facebooku, ale jedno jest pewne: mo┼╝esz dowolnie ustali─ç bud┼╝et jaki chcesz wykorzysta─ç na t─Ö form─Ö promocji. Mo┼╝esz okre┼Ťli─ç, ┼╝e miesi─Öcznie chcesz przeznaczy─ç na ten cel np. 100 z┼é ÔÇô i ani z┼éot├│wki wi─Öcej. To dobre rozwi─ůzanie, bo dzi─Öki niemu nauczysz si─Ö jak skutecznie reklamowa─ç firm─Ö na Facebooku i jednocze┼Ťnie nie wydasz mn├│stwa pieni─Ödzy:

Reklama na Facebooku za kilka złotych?

Teoretycznie, na Facebooku mo┼╝esz si─Ö reklamowa─ç nawet za np. 5 z┼éotych. Gdy stworzysz post na swojej facebookowej stronie, serwis mo┼╝e sam zaproponowa─ç Ci: „promuj ten wpis za X z┼éotych”. Ju┼╝ za kilka z┼éotych mo┼╝esz uruchomi─ç pierwsz─ů reklam─Ö; inna sprawa to to, jakie taki bud┼╝et da efekty.

Z Facebookiem mo┼╝esz si─Ö rozlicza─ç na dwa sposoby:

  • za tysi─ůc wy┼Ťwietle┼ä reklamy (tzw. model CPM ÔÇô cost per mille)
  • za ka┼╝de klikni─Öcie w reklam─Ö

Ustal, ile mo┼╝esz maksymalnie wyda─ç na promocj─Ö

Gdy zaczniesz tworzy─ç swoj─ů pierwsz─ů kampani─Ö reklamow─ů, wska┼╝esz Facebookowi ile dziennie mo┼╝esz wyda─ç na reklam─Ö lub jaki masz bud┼╝et ca┼ékowity.

Bud┼╝et i harmonogram na Facebooku

Okre┼Ťlanie bud┼╝etu na reklam─Ö i harmonogramu na Facebooku

Dzi─Öki temu nie wydasz wi─Öcej ni┼╝ za┼éo┼╝y┼ée┼Ť ÔÇô w pe┼éni kontrolujesz, ile kosztuje Twoja reklama w Internecie. Inna sprawa, ┼╝e je┼Ťli ┼║le zorganizujesz kampani─Ö, dany bud┼╝et mo┼╝e si─Ö nie zwr├│ci─ç w postaci klient├│w. W tym miejscu napisa┼éem, jak mo┼╝esz zwi─Öksza─ç skuteczno┼Ť─ç swojej kampanii reklamowej na Facebooku.

Kontrolujesz koszty reklamy, ale mo┼╝esz przegra─ç z innymi reklamodawcami

Je┼Ťli zadeklarujesz, ┼╝e mo┼╝esz zap┼éaci─ç za klikni─Öcie mniej ni┼╝ Twoja konkurencja, Twoja reklama mo┼╝e w og├│le si─Ö nie wy┼Ťwietla─ç. Albo b─Ödzie wy┼Ťwietla─ç si─Ö rzadko.

Im cz─Ö┼Ťciej Twoja reklama jest klikana, tym ni┼╝sze ponosisz koszty

Facebook chce pokazywa─ç internautom to, co ich interesuje. Je┼Ťli Twoja reklama b─Ödzie ich interesowa┼éa ÔÇô b─Öd─ů w ni─ů klika─ç. A to spowoduje, ┼╝e Facebook ch─Ötniej b─Ödzie j─ů wy┼Ťwietla┼é, czyli zdob─Ödziesz wi─Öcej ods┼éon za ten sam bud┼╝et. Wniosek: reklama musi by─ç dobrze dopasowana do grupy docelowej.

Znalaz┼éem w Sieci wyniki ciekawego do┼Ťwiadczenia: emitowano dwie reklamy ÔÇô jedn─ů dobrze stargetowan─ů, inn─ů gorzej. Dobrze stargetowana reklama (lewy obrazek) by┼éa dwukrotnie ta┼äsza ni┼╝ reklama stargetowana ┼║le (prawy obrazek):

Oto ile kosztuje reklama w Internecie - zoptymalizowana i niezoptymalizowana

Je┼Ťli reklama jest lepiej dopasowana do grupy docelowej, Facebook sprawi, ┼╝e zobaczy j─ů wi─Öcej os├│b bez konieczno┼Ťci podnoszenia bud┼╝etu. ┼╣r├│d┼éo: https://adespresso.com/blog/facebook-ads-cost/

E-mailing, czyli ile kosztuje reklama w skrzynkach e-mailowych?

Mailing reklamowy do czyich┼Ť baz nie jest czym┼Ť, co szczeg├│lnie bym Ci poleca┼é, ale czasem warto go rozwa┼╝y─ç. Dlaczego jestem niech─Ötny? Poniewa┼╝ internauci, co prawda, otwieraj─ů wiadomo┼Ťci reklamowe, ale g┼é├│wnie wtedy, gdy sami zdecydowali si─Ö na ich otrzymywanie:

71% respondent├│w przegl─ůda newslettery, na kt├│rych otrzymywanie wyrazili zgod─Ö

Źródło: https://www.getresponse.pl/email-marketing/baza-wiedzy/infografiki/email-marketing-oczami-internautow.html

 

Je┼Ťli wi─Öc chcemy stargetowa─ç reklam─Ö e-mailow─ů, dobrze by┼éoby znale┼║─ç takie serwisy, kt├│re poruszaj─ů tematyk─Ö zwi─ůzan─ů z Twoj─ů bran┼╝─ů. Mo┼╝e to by─ç problem w przypadku firm lokalnych ÔÇô tematycznych lokalnych portali jest relatywnie niewiele. W takiej sytuacji pozostaje wi─Öc sprawdzenie oferty reklamowej lokalnych serwis├│w informacyjnych.

Znajd┼║ wi─Öc portale, kt├│re s─ů najbardziej zbli┼╝one tematycznie lub lokalizacyjnie do tego, co robisz. Najprawdopodobniej znajdziesz tam dzia┼é z cenami reklamy, taki jak ten na portalu Favore.pl:

Mainig indywidualny w Favore.pl

Pami─Ötaj, ┼╝e lepiej zap┼éaci─ç wi─Öcej za mailing do potencjalnych klient├│w (w tematycznym serwisie), ni┼╝ mniej za wysy┼ék─Ö do listy „og├│lnej”.

W┼éasn─ů list─Ö e-mailow─ů (np. newsletter) mo┼╝esz budowa─ç nawet za darmo

┼╗eby budowa─ç w┼éasn─ů list─Ö e-mailow─ů, musisz mie─ç stron─Ö www lub inny tego typu serwis (np. bloga). Potrzebujesz te┼╝ konta w serwisie do obs┼éugi Twojej listy e-mailowej, a to mo┼╝e by─ç bezp┼éatne.

Dla przykładu:

  • Freebot – prosty w obs┼éudze system do budowania listy e-mailowej. Dost─Öpny w wersji bezp┼éatnej (do 500 u┼╝ytkownik├│w na li┼Ťcie) lub bardziej rozbudowanej p┼éatnej (pod nazw─ů Implebot.pl)
  • Freshmail – r├│wnie┼╝ dost─Öpny bezp┼éatnie (r├│wnie┼╝ do 500 e-maili na li┼Ťcie) lub p┼éatnie –┬á bardziej rozbudowany i przez to trudniejszy w obs┼éudze, mam te┼╝ wra┼╝enie, ┼╝e ma┼éo intuicyjny
cennik Implebot'a

Cennik Implebota

Reklama banerowa ÔÇô ceny

Z banerami graficznymi, podobnie jak z reklam─ů e-mailow─ů, jest prosto ÔÇô tu ceny znajdziesz w ka┼╝dym serwisie, kt├│ry oferuje taka form─Ö reklamy. Na przyk┼éadzie wspomnianego wcze┼Ťniej Favore.pl:

cena billboardu na Favore.pl

Cena wy┼Ťwietlenia billboardu na Favore.pl to 80 z┼é netto za tysi─ůc ods┼éon

Reklama na blogach ÔÇô ile kosztuje?

Mo┼╝esz r├│wnie┼╝ reklamowa─ç swoj─ů firm─Ö na blogach powi─ůzanych tematycznie z tym, czym si─Ö zajmujesz. Wi─Ökszo┼Ť─ç bloger├│w ma na swoim blogu dzia┼é „Wsp├│┼épraca”, na kt├│rym znajdziesz mo┼╝liwo┼Ťci reklamy, cz─Östo wraz z cenami. Je┼Ťli ceny nie zosta┼éy podane na blogu ÔÇô wystarczy o nie zapyta─ç blogera ;)

Po Sukces Na Szpilkach

Dzia┼é „Kontakt i wsp├│┼épraca” na blogu Po Sukces Na Szpilkach

Ile kosztuje reklama w Internecie?

Widzisz ju┼╝, ┼╝e odpowied┼║ na pytanie „ile kosztuje reklama w Internecie” nie jest prosta i zale┼╝y od wielu czynnik├│w; nie da si─Ö poda─ç jednego cennika. Niestety, bez do┼Ťwiadczenia nie jest ┼éatwo przewidzie─ç, jak du┼╝y musisz mie─ç bud┼╝et reklamowy, kt├│ry rzeczywi┼Ťcie zdob─Ödzie klient├│w dla Twojej firmy. Trzeba po prostu zacz─ů─ç reklamowa─ç si─Ö za niedu┼╝e kwoty i krok po kroku ulepsza─ç kampani─Ö.

kategorie: Jak znajdowa─ç klient├│w, Reklama w Internecie

O autorze: Michał Krawczykowski

Zajmuj─Ö si─Ö tworzeniem stron internetowych, ale najbardziej lubi─Ö tworzy─ç te serwisy, kt├│re przewiduj─ů miejsce na warto┼Ťciow─ů tre┼Ť─ç - przyci─ůgaj─ůc─ů potencjalnych klient├│w i zamieniaj─ůc─ů ich w klient├│w.

Komentowanie zosta┼éo tymczasowo wy┼é─ůczone.
Poradniki

jak reklamować firmę - artykuł

Jak zaistnie─ç w Sieci?