13 sposobów na zdobywanie klientów za pomocą obrazów na stronie www. Technologia, marketing i psychologia

jak znaleźć klienta dzięki obrazom

Grafiki na stronie internetowej służą nie tylko celom informacyjnym. Mogą też sprawić, że strona ta będzie miała większą oglądalność, że internauci dłużej na niej zostaną i że bardziej zaufają Twojej firmie dzięki czemu zwiększy się szansa, że zamienią się w Twoich klientów. Zobacz, jak grafiki mogą Ci pomóc w rozwijaniu firmy.

Poniższy artykuł podzieliłem na dwie części.

W pierwszej dowiesz się jak obrazy na stronie lub blogu mogą pomóc Ci zwiększać ruch w Twoim serwisie.

W drugiej zastanowimy się, jak grafiki mogą wpływać na internautów, którzy już na Twojej stronie są. Jak możesz je wykorzystać do odpowiedniego zaprezentowania się? Jak obrazy pomagają zwiększać skuteczność stron i blogów?

 

część 1

Obrazy na stronie internetowej lub blogu mogą Ci pomóc  wypromować Twój serwis wśród większej liczby internautów

Żeby Twoja strona miała szansę realizować zakładane cele, musimy najpierw zdobyć na niej ruch. Obrazy mogą nam w tym pomóc na kilka różnych sposobów.

Grafiki w treści zwiększają ilość udostępnień w mediach społecznościowych (Facebook i Twitter)

Obecność obrazków w treści podstrony (np. w artykule na blogu) wpływa na to, jak wiele razy ta podstrona będzie udostępniana na Facebooku i Twitterze. Okazuje się, że internauci wyżej oceniają treści opatrzone zdjęciami i innymi grafikami, przez co częściej je sobie przekazują.

W serwisie Okdork.com opublikowano wyniki badania 100 milionów artykułów w serwisach internetowych.

Nas interesują te dane:

średnia liczba udostępnień postów z i bez grafik w treści

Średnia liczba udostępnień na stronach z i bez obrazów w treści. Źródło: http://okdork.com/why-content-goes-viral-what-analyzing-100-millions-articles-taught-us/

Dwukrotnie więcej osób udostępnia na Facebooku te treści, które zawierają przynajmniej jeden obraz w treści.

To samo dotyczy Twittera:

średnia liczba udostępnień treści na Twitterze - z i bez obrazów w treści

Jeśli  do swoich treści dodasz obrazy, to masz szansę na więcej udostępnień na Facebooku i Twitterze, czyli większą liczbę odwiedzin z tych dwóch kanałów.

Grafiki mają wpływ na większy ruch z  wyszukiwarki Google na Twojej stronie

Odpowiednio wykorzystując zdjęcia, obrazy, rysunki i inne wizualne treści, możesz zwiększyć ruch z wyszukiwarki Google w swoim serwisie. Fajnie podsumowała to Gosia Zimniak w swojej… infografice. Oto jej fragment:

seo a grafiki

Grafiki umieszczone na stronach mogą Ci pomóc rozwijać firmę na kilka sposobów – między innymi zdobywając większy ruch z wyszukiwarki Google

Więcej informacji znajdziesz w infografice „Popraw SEO swojej strony dzięki infografikom„.

Odpowiednie proporcje między obrazami a tekstem pomagają zwiększać ruch na stronie/blogu

Tworząc swoje teksty, możesz zrobić jeszcze jedno w celu zwiększenia ruchu w swoim serwisie: zachowaj odpowiednie proporcje między ilością tekstu a ilością obrazków.

Okazało się, że najczęściej udostępniane są te teksty, w których obrazek pojawia się co 75-100 słów:

Ilość udostępnień a proporcje tekstu do obrazków

Najchętniej udostępniane są wpisy, które zawierają średnio jeden obraz na 75-100 słów. Źródło: http://buzzsumo.com/blog/how-to-massively-boost-your-blog-traffic-with-these-5-awesome-image-stats/

Czy to oznacza, że należy na siłę wstawiać grafiki co 70-100 słów w każdym wpisie?

Nie. Na blogu BuzzSumo.com czytamy, że chodzi o średnią proporcję tekstu do grafik. Gdy napiszesz swój tekst, sprawdź ile ma słów (można to łatwo zrobić w Wordzie) i policz, ile znajduje się w nim obrazów. Staraj się dodać ich tyle, żeby zachować idealną proporcję: średnio jeden obraz na 75-100 słów.

Ważne też, aby grafiki uzupełniały tekst, a nie były tylko jego dekoracją. W szczegółach opiszę to w drugiej części tego artykułu.

Grafiki wpływają na szybkość ładowania strony, a szybkość ładowania strony na długość odwiedzin na Twojej stronie

Obrazy umieszczone na naszych stronach www mają niemały wpływ na to, jak szybko te serwisy się wczytują. Jeśli obrazy nie są odpowiednio zoptymalizowane, mogą powodować, że internauci zrezygnują z odwiedzania Twojej strony www.

Z badania przeprowadzonego przez Kissmetrics wynika, że 25% internautów opuści stronę www jeśli wczytuje się ona 4 sekundy:

czas wczytywania strony

Jeśli Twój serwis będzie się długo wczytywał, część internautów zrezygnuje z czekania i opuszczą go

Inaczej mówiąc, jedna czwarta internautów nie poczeka, aż Twoja strona się wczyta – nie zobaczą Twojej oferty, jeśli wczytywanie potrwa zbyt długo.

Jeśli więc masz dużo zdjęć w swoim serwisie – zoptymalizuj je: zmniejsz ich rozmiar i skompresuj tak, żeby zachowały odpowiednią jakość, ale żeby jednocześnie szybko się wczytywały.

Pamiętaj, że umieszczanie na stronie zdjęć prosto z aparatu to nie najlepszy pomysł – w „surowej” formie nie nadają się one do publikacji w Internecie.

 

część 2

Obrazy na stronie mogą pomóc Ci odpowiednio się zaprezentować i zwiększyć skuteczność strony/bloga (np. zdobyć więcej klientów czy subskrybentów)

Widzieliśmy już dane potwierdzające, że obrazy w treści mogą nam pomóc zdobyć więcej ruchu na naszych stronach www i blogach. Zobaczmy teraz, w jaki sposób mogą nam pomóc zwiększyć skuteczność stron, czyli zdobyć więcej klientów.

Obrazy na stronie www mogą podnieść wiarygodność Twojej oferty, a przez to zwiększyć liczbę Twoich klientów

W badaniu, które opisałem poniżej, wymiana tylko jednego obrazka na stronie www zwiększyła o prawie połowę liczbę rejestracji na konferencję marketingową.

Firma ExactTarget organizowała w 2013 roku conferencję Connections 2013. Za pomocą ich strony www internauci mogli zgłaszać chęć udziału w tej konferencji.

Pierwotnie strona Exact Target wyglądała tak:

control

Tak wyglądała strona www konferencji przed zmianami. Źródło: https://vwo.com/blog/choosing-images-that-improve-conversions/

Grafikę przedstawiającą laptopa postanowiono zamienić na zdjęcie z poprzedniej konferencji:

Zdjęcie laptopa zamieniono na zdjęcie z poprzedniej konferencji. Rezultaty były świetne!

Jak się okazało, zmieniona wersja strony przekonała do udziału w evencie o 40,18% więcej internautów!

To pokazuje, jak ważny jest odpowiedni dobór zdjęć i innych grafik na stronie internetowej. W tym artykule pokażę Ci jeszcze więcej takich przykładów.

Jakość Twoich zdjęć (i innych grafik) wpływa na to, jak internauci postrzegają Twoją firmę i jej ofertę.

Spójrz na zdjęcie poniżej:

Źródło: Wikipedia

A teraz porównaj je z tym zdjęciem:

Drugie zdjęcie ma celowo obniżoną jakość – lekko je rozmyłem i „przygasiłem”.

Żeby było Ci łatwiej je porównać, spójrz poniżej:

Czy widzisz różnicę?

Ten sam pokój, ale o ile lepiej wygląda, gdy zdjęcie jest dobrej jakości! Badanie eyetrackingowe, o którym jeszcze wspomnę w tym wpisie pokazało, że wyżej oceniamy profesjonalne zdjęcia niż tzw. „user-generated” – stworzone przez użytkowników (w znaczeniu nie-profesjonalistów).

Internauta, który nie zna Twojej firmy, oceni ją na początku na podstawie Twoich materiałów reklamowych, w tym Twojej strony internetowej. Badania pokazują, że pierwsze wrażenie będzie wpływało na to, jak oceni Twoją ofertę.

Jeśli więc chcesz pokazać mu wysoką jakość tego co oferujesz, zadbaj o dobrej jakości zdjęcia. Zatrudnienie profesjonalnego fotografa jest bardzo dobrym pomysłem – oprócz żywych kolorów, fotograf zaproponuje odpowiednie kadry i inne szczegóły, które sprawią, że Twoja oferta będzie wyglądała dobrze.

Użycie obrazów (nawet niedopasowanych do treści) zwiększa zaufanie do komunikatu

Gdy mamy do czynienia z informacją, której prawdziwości nie jesteśmy w stanie obiektywnie ocenić (np. z ofertą firmy), polegamy na naszych odczuciach na temat tej wiadomości. Okazuje się, że można wpłynąć na te subiektywne odczucia tak, że prezentowana informacja będzie się wydawała odbiorcy bardziej prawdziwa.

Osobom badanym prezentowano nazwiska osób znanych i mało znanych. Do nazwisk dołączano informację „Ta znana osoba żyje” lub „Ta znana osoba nie żyje”. Co więcej, niektóre nazwiska prezentowane były wraz ze zdjęciem osoby.

Co udało się ustalić w tym badaniu? Zdjęcie dołączone do nazwiska powodowało, że informacja („ta osoba żyje”/”ta osoba nie żyje”) wydawała się badanym bardziej prawdziwa.

Internauta, gdy trafia na Twoją stronę www, ma ograniczone zaufanie do Ciebie. Nawet, jeśli Twoja oferta jest dla niego najlepszym wyborem z możliwych, on w to wątpi.

Dlatego umieszczaj w swojej ofercie zdjęcia i inne grafiki.

Sprawiając, że będzie postrzegał Twoją ofertę jako bardziej prawdziwą, pomożesz mu podjąć decyzję o skorzystaniu z tego, co oferujesz.

Internauci ignorują zdjęcia ozdobne, ale zwracają uwagę na te, które są uzupełnieniem tekstu

Gdy dostaję zlecenie na stworzenie strony www, często jestem proszony o „przyozdobienie” tekstu zdjęciami, które przysłał klient. Okazuje się jednak, że wcale nie jest to najlepszy pomysł – internauci je ignorują, ale pliki te w realny sposób spowalniają wczytywanie się strony.

ozdobne zdjęcia są ignorowane przez internautów

Internauci ignoruj zdjęcia, których jedynym celem jest przyozdobienie treści na stronie.

Nie warto wiec umieszczać na stronie zdjęć, które nie są uzupełnieniem tekstu. Lepiej po prostu z nich zrezygnować.

Uważaj na zdjęcia z banków zdjęć. Możesz przez nie tracić wiarygodność i klientów

Źle dobrane zdjęcia stockowe mogą Ci bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Ja wiem, że stockowe zdjęcia są profesjonalne i wyglądają dobrze na stronach internetowych. Sam lubię, gdy projekt graficzny strony www przyozdobię jednym z nich. Każdy klient jest zadowolony.

Tylko jest duże ALE: internauci wiedzą, że zdjęcie jest kupione. Nie zyskujesz nim ani większej wiarygodności, ani więcej klientów.

Ktoś powie: ale wszyscy tak robią! I rozumiem ten argument – dowód społeczny jest często ważny w podejmowaniu decyzji. Nie oczekuję też, że kilkoma krótkimi akapitami przekonam Cię do działania inaczej niż większość.

Zamiast tego pokażę Ci wyniki testu, o którym prawdopodobnie nie słyszałeś.

10 000 dolarów miesięcznie tylko dzięki zmianie zdjęcia stockowego na „real foto”

Harrington Movers to firma przeprowadzkowa z New Jersey.

Ich strona internetowa wyglądała tak:

Agencja, którą poproszono o zwiększenie skuteczności ich serwisu internetowego, zaproponowała zmianę stockowego zdjęcia młodej pary na fotografię wykonaną w firmie.

Powstały dwie wersje testowe: strona ze zdjęciem pracowników i strona ze zdjęciem firmowej ciężarówki:

I co pokazały testy?

Pierwsza wersja (ze zdjęciem zespołu) była o 45,45% skuteczniejsza niż wersja wyjściowa, a druga (ze zdjęciem ciężarówki) – o 45,05%.

Brian Mckenzie, osoba odpowiedzialna za przygotowanie obu wersji strony, powiedział:

Zakładając stałą wartość pojedynczego zamówienia, ten test dał firmie około 10 000 dolarów miesięcznie za przeprowadzki międzystanowe. (źródło)

Zdjęcie założyciela firmy sprzedaje lepiej niż zdjęcie modelki

Podobne wnioski wyciągnięto z innego testu. Fotografię telemarketerki z banku zdjęć zastąpiono fotografią założyciela firmy, znanego grupie docelowej:

Wersja wyjściowa:

Wersja testowana:

Zamienienie modelki na rzeczywistą osobę przyniosło podniesienie skuteczności strony o 34,7%.

Czy to oznacza, że używanie zdjęć stockowych nie ma sensu? Niekoniecznie musisz z nich zrezygnować, ale ważne jest, żeby dobierać wiarygodne fotografie. Nie wstawiaj na stronę zdjęć, po których od razu widać, że są kupione.

Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wykonanie własnych fotografii. Rzeczywista fotografia np. pracowników firmy będzie często lepsza niż świetnej jakości stockowe zdjęcie przedstawiające uśmiechniętych modeli.

Mózg szybciej przetwarza grafiki i przez to lepiej zapamiętujemy informacje na grafikach niż w tekście

Nasze mózgi znacznie lepiej radzą sobie z obrazkami niż z tekstem. Udowodniono również, że:

  • Prawie 50% naszego mózgu jest zaangażowane w przetwarzanie bodźców wizualnych
  • 70% wszystkich naszych receptorów znajduje się w oczach
  • Potrafimy zrozumieć sens wizualnej sceny w mniej niż 1/10 sekundy

To wszystko sprawia, że jedną z popularnych form prezentowania informacji w Sieci są infografiki.

Infografiki są najchętniej udostępnianą formą treści w mediach społecznościowych

Serwis Okdork.com zbadał 100 milionów artykułów aby sprawdzić, dlaczego niektóre z nich są częściej udostępniane w medach społecznościowych a inne rzadziej – lub wcale. Jedno z odkryć przedstawiono na poniższym wykresie:

Infografiki mogą być dość czasochłonne w przygotowaniu, ale są najchętniej udostępnianym formatem treści w mediach społecznościowych.

Wykorzystaj obrazy i podpisy do zatrzymywania internautów na dłużej

Fakt 1: internauci nie czytają całych stron www od deski do deski.

Zanim internauta przeczyta tekst, skanuje go, żeby mniej-więcej zorientować się o czym jest.

Fakt 2: nie jesteśmy w stanie sprawić, że internauci przeczytają wszystko, co umieściłeś na swojej stronie www. Możemy jedynie sprawić, żeby przeczytali choćby najważniejsze rzeczy.

Robi się to za pomocą odpowiedniego ułożenia treści, wykorzystania tzw. światła, czyli wolnej przestrzeni dookoła treści, ale też – za pomocą opisów przy obrazach (etykiet).

Pierwszy raz taką koncepcję poznałem w świetnym wpisie Łukasza Kamiennika pt. „Jak robić opracowanie graficzne tekstu dla zwiększenia skuteczności — 25 udowodnionych zasad”. Potem znalazłem informację, że David Ogilvy, ojciec i mistrz reklamy, odkrył w swoich badaniach, że opisy do obrazów są czytane o 300% częściej niż główna treść.

Również dzisiejsze badania eyetrackingowe potwierdzają wagę opisów przy zdjęciach: zdjęcia opisane dokładnym opisem otrzymywały więcej uwagi niż te, które były opisane bardzo krótko.

Opisy przy obrazach są chętniej czytane niż „regularna” treść i można je wykorzystać jako swoisty punkt zaczepienia zachęcający internautę do zapoznani się z resztą tekstu.

Opisuj swoje zdjęcia i rób to dość dokładnie. Etykieta ta ma zainteresować internautę i zachęcić go do lektury właściwej treści, którą masz na stronie.

Internauci patrzą tam, gdzie osoba na zdjęciu. Chcesz zwrócić ich uwagę na jakiś element strony? Zrób odpowiednie zdjęcie

Badania eyetrackingowe pokazały, że internauci wodzą wzrokiem dokładnie tam, gdzie patrzy osoba na fotografii. Dwa przykłady:

Patrzymy tam, gdzie osoba na zdjęciu. W ten sposób można łatwo zwrócić uwagę internauty na to, co chcemy wyróżnić

Jak widzisz, odpowiednio zastosowane grafiki na stronach internetowych i blogach mogą bardzo się przydać w rozwijaniu Twojego biznesu lub serwisu.

6 odpowiedzi na “13 sposobów na zdobywanie klientów za pomocą obrazów na stronie www. Technologia, marketing i psychologia”

  1. Paulina Bulek pisze:

    O widzisz, a ja zawsze pomijałam opisywanie zdjęć. Nie sądziłam, że to takie ważne. Muszę zastosować Twoje porady w kolejnym wpisie.

  2. moi-mili.pl pisze:

    Bardzo ciekawy, merytoryczny (a przy tym nie nudny!) wpis. Weszłam na chwilę, wydawało mi się, że o zdjęciach wiem całkiem sporo, ale dużo się dowiedziałam.
    Będę tu wracać!

    • Ja, przygotowując się do napisania tego wpisu, też dużo się dowiedziałem. 🙂 W ogóle uważam tego bloga za „uniwersytet”, bo zanim coś napiszę, to muszę się najpierw naczytać.

      Cieszę się, że wpis się przydał. Pozdrawiam!

  3. wesellerka pisze:

    Takiej dawki wiedzy dawno nie przyswoiłam! Z miliona blogów, które dziś odwiedziłam jesteś trzecim, który lajkuję na FB. Będę się starać stosować do podanych rad, aczkolwiek ciężko jest na przykład zrezygnować z banków zdjęć, kiedy sam nie masz talentu do robienia zdjęć, a na fotografa prywatnego cię nie stać 😛

  4. Paulina Bulek pisze:

    Świetny wpis. Muszę się zastosować do Twoich rad!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *