co blog firmowy mo偶e da膰 ma艂ej firmie

Autor: Micha艂 Krawczykowski

Blog firmowy – co mo偶e da膰 Twojej firmie?

Masz ma艂膮 stron臋 internetow膮 swojej firmy. Umie艣ci艂e艣 na niej swoj膮 ofert臋 i informacje o swoim biznesie. I, jak ka偶dy w艂a艣ciciel firmowej strony www, chcesz, 偶eby Twoja oferta dociera艂a jak najszybciej do potencjalnych klient贸w bez konieczno艣ci p艂acenia ogromnych pieni臋dzy za reklam臋. Je艣li te zdania opisuj膮 Twoj膮 sytuacj臋, to ten wpis jest w艂a艣nie dla Ciebie. Dowiesz si臋 w nim, jakie korzy艣ci przyniesie Ci blog firmowy i promowanie za jego pomoc膮 Twojej dzia艂alno艣ci.

Poni偶ej b臋d臋 pisa艂 o „stronie”, ale maj膮c na my艣li Twoj膮 stron臋 z ofert膮 wyposa偶on膮 ju偶 w dzia艂 z blogiem.

Lepsza widoczno艣膰 Twojej strony w Google – i to na dwa sposoby

Zacznijmy od tego, 偶e bloga firmowego znacznie 艂atwiej jest wypromowa膰 w wynikach wyszukiwania Google. Mo偶na powiedzie膰, 偶e Google „lubi” rozbudowane tre艣ci (a czym innym jest post na blogu?). Na blogu serpIQ.com opublikowano swego czasu wyniki ciekawego badania, z kt贸rego wynika艂o, 偶e im d艂u偶szy tekst, tym lepsze pozycje zajmowa艂 w wynikach wyszukiwania:

zale偶no艣膰 mi臋dzy d艂ugo艣ci膮 tekstu a pozycj膮 w Google

Wykres pokazuje zale偶no艣膰 mi臋dzy d艂ugo艣ci膮 tekstu a pozycj膮 w wynikach wyszukiwania Google.

Wniosek 1: im wi臋cej tre艣ci masz na swojej stronie, tym lepsze pozycje mo偶esz zaj膮膰. Oczywi艣cie nie chodzi tu o byle jakie tre艣ci czy same oferty – ale o tym innym razem.

Wniosek 2: zauwa偶, 偶e na powy偶szym wykresie widzimy zale偶no艣膰 mi臋dzy d艂ugo艣ci膮 tekstu a pozycj膮 zajmowan膮 w wynikach wyszukiwania.

Drugi spos贸b na ruch z Google: tzw. d艂ugi ogon

D艂ugi ogon (ang. long tail) to frazy ma艂o konkurencyjne, rzadko wpisywane w Google. Skoro s膮 rzadko wpisywane, to czemu mia艂by艣 si臋 nimi interesowa膰? Z kilku konkretnych powod贸w:

  1. frazy z d艂ugiego ogona generuj膮 wi臋cej wej艣膰 z Google ni偶 frazy konkurencyjne. Dzieje si臋 tak, poniewa偶…
  2. fraz z d艂ugiego ogona jest mn贸stwo. Mia艂em kiedy艣 bloga o marketingu internetowym dla ma艂ych firm. Pozycjonowa艂em go amatorsko sam. Kilka g艂贸wnych fraz generowa艂o spor膮 cz臋艣膰 ruchu z Google, ale to w艂a艣nie „d艂ugi ogon” generowa艂 ich najwi臋cej. Zobacz, jak to wygl膮da艂o (otworzy si臋 d艂uuuuugi obrazek w nowej karcie – teraz widzisz, dlaczego m贸wimy o d艂ugim ogonie). G艂贸wnych fraz – tych na pocz膮tku listy – jest kilka, mo偶e kilkana艣cie. A ca艂a reszta – d艂ugi ogon – to ponad 500 fraz, kt贸re skierowa艂y ruch na mojego bloga „przy okazji”. Nie pozycjonowa艂em moich wpis贸w na te frazy, bo ci臋偶ko by艂oby je pozycjonowa膰 na tak膮 ilo艣膰 fraz ;)
  3. frazy z d艂ugiego ogona s膮 ma艂o konkurencyjne, wi臋c 艂atwiej Ci b臋dzie pojawi膰 si臋 w wynikach wyszukiwania – i nie musisz za to p艂aci膰 (w uproszczeniu, ale o tym w innym wpisie)

Im d艂u偶sze teksty piszesz, tym wi臋ksz膮 masz szans臋, 偶e Tw贸j tekst pojawi si臋 w wynikach wyszukiwania na znacznie wi臋cej fraz ni偶 w przypadku kr贸tkich tekst贸w. B臋d膮 to frazy ma艂o konkurencyjne, ale dzi臋ki temu bardzo konkretne i cz臋sto bardzo warto艣ciowe.

Blog firmowy 艂atwiej wyr贸偶ni Ci臋 na Twoim rynku

Przejrzyj strony www z ofertami Twojej konkurencji. O firmie, oferta, o nas, kontakt – zgadza si臋?

Teraz postaw si臋 na miejscu internauty, kt贸ry szuka w Google tego, co Ty oferujesz. Znajduje kilka firm/stron i widzi, 偶e w zasadzie wszystkie s膮 takie same. Oczywi艣cie r贸偶ni膮 si臋 grafik膮, logiem, cenami itp. – to te偶 s膮 wa偶ne elementy. Ale na wielu rynkach ceny s膮 w r贸偶nych firmach podobne, strony www podobnej jako艣ci – i okazuje si臋, 偶e dla internauty te firmy niczym si臋 od siebie nie r贸偶ni膮.

Wszyscy pisz膮 Nasz膮 ofert臋 wyr贸偶nia profesjonalizm, dobre ceny, jako艣膰. 呕eby si臋 wyr贸偶ni膰, potrzeba czego艣 wi臋cej.

Tym wyr贸偶nikiem mo偶e by膰 w艂a艣nie Tw贸j firmowy blog.

Przyk艂ad?

Na chwil臋 przyjmijmy, 偶e zajmujesz si臋 fotografi膮 weseln膮. Wszystkie strony fotograf贸w pokazuj膮 wspania艂e zdj臋cia – to bardzo dobrze. Ale na swojej stronie umie艣ci艂e艣 bloga i piszesz takie artyku艂y jak:

  1. 10 pomys艂贸w na sesj臋 艣lubn膮, na kt贸re nie wpadli Twoi znajomi (i b臋d膮 Ci zazdro艣ci膰) ;)
  2. Co warto przygotowa膰 przed 艣lubem, 偶eby mie膰 艣wietne zdj臋cia
  3. Po czym pozna膰, czy nadajecie z fotografem na tych samych falach i mie膰 艣wietne zdj臋cia ze 艣lubu

Wiesz, nie jestem fotografem, wi臋c powy偶sze tytu艂y wymy艣li艂em bez 偶adnego do艣wiadczenia. Ale na pewno jest w tej bran偶y wiedza, kt贸ra bardzo przyda艂aby si臋 nowo偶e艅com.

I wiesz co? Takie posty maj膮 znacznie wi臋ksze szanse na to, 偶e internauci b臋d膮 je podsy艂ali sobie nawzajem. Wyobra藕 sobie: internautka znalaz艂a Twojego bloga, przejrza艂a wpisy i wysy艂a je kole偶ance w trakcie przygotowa艅 do 艣lubu z komentarzem: M贸wi艂a艣 ostatnio, 偶e szukacie w艂a艣nie fotografa. Poczytaj, ten ma bardzo ciekawe pomys艂y. Marketing wirusowy w najczystszej postaci! Zdobywasz klient贸w za darmo.

Internauci ch臋tnie udost臋pniaj膮 d艂ugie, warto艣ciowe wpisy

Im d艂u偶szy wpis na blogu, tym wi臋ksz膮 ma szans臋 na wiele udost臋pnie艅 w serwisach spo艂eczno艣ciowych. Niech przem贸wi obraz:

Average Shares by Content Length

艢rednia liczba udost臋pnie艅 w serwisach spo艂eczno艣ciowych a d艂ugo艣膰 tre艣ci

Jak wida膰, pisanie d艂ugich post贸w na blogu firmowym mo偶e si臋 Twojej firmie bardzo op艂aca膰. Poni偶ej zobaczysz, jakie konkretne rodzaje tre艣ci internauci ceni膮 najbardziej.

艁atwej zdob臋dziesz uwag臋 potencjalnych klient贸w za pomoc膮 warto艣ciowych tre艣ci ni偶 za pomoc膮 oferty

Nie odkryj臋 Ameryki je艣li stwierdz臋, 偶e ofertami firm dzielimy si臋 mi臋dzy sob膮 znacznie rzadziej ni偶 tre艣ciami, kt贸re s膮 dla nas warto艣ciowe i/lub interesuj膮ce. Na blogu mo偶esz tworzy膰 tre艣ci, kt贸re maj膮 znacznie wi臋ksz膮 szans臋 zdoby膰 uwag臋 internaut贸w ni偶 Twoja oferta, ale te偶 zosta膰 udost臋pnione/polubione cho膰by na Facebooku.

Ciekawych informacji dostarczy艂o badanie Wave 8 przeprowadzone przez dom mediowy Universal McCann. Dowiemy si臋 z niego mi臋dzy innymi, jakie rodzaje tre艣ci w Sieci s膮 najch臋tniej udost臋pniane innym i najbardziej cenione:

Co najch臋tniej udost臋pniamy?

Cenimy tre艣膰, kt贸ra:

  • uczy nas czego艣 o marce (to jeden z nielicznych punkt贸w, kt贸re mog膮 si臋 odnosi膰 r贸wnie偶 do ofert)
  • zapewnia u偶yteczne wskaz贸wki typu jak co艣 zrobi膰
  • pozwala nam rozwija膰 pasje i zainteresowani
  • inspiruje nas
  • jest zabawna

Z takimi rodzajami tre艣ci wszyscy lubimy mie膰 do czynienia. Mo偶esz do艣膰 艂atwo wykorzysta膰 j膮 do sk艂onienia potencjalnych klient贸w do ponownych odwiedzin w Twoim serwisie.

Udost臋pniamy natomiast tre艣膰, kt贸ra:

  • wyra偶a nasz punkt widzenia
  • jest zabawna/rozrywkowa
  • pozwala nam rozwija膰 zainteresowania

Klient nie kupi od Ciebie od razu. Podczas podejmowania decyzji b臋dzie potrzebowa艂 informacji, kt贸re mo偶esz mu dostarczy膰 za pomoc膮 firmowego bloga

Wi臋kszo艣膰 internaut贸w, kt贸ra by艂a na Twojej stronie dzisiaj nie kupi od Ciebie nigdy, a ci, kt贸ry kupi膮 – w wi臋kszo艣ci nie zrobi膮 tego od razu. Musz膮 si臋 zastanowi膰.

Im wi臋cej zastanowienia si臋 wymaga proces decyzyjny, tym wi臋cej wiedzy b臋dzie chcia艂 zdoby膰 Tw贸j potencjalny klient. I mo偶esz mu te wiedz臋 przekaza膰 w艂a艣nie na swoim blogu, w formie praktycznych i warto艣ciowych wpis贸w.

Sp贸jrz na proces decyzyjny klienta:

proces decyzyjny klienta

Zauwa偶, 偶e na wielu etapach internauta poszukuje informacji lub wiedzy.

Etap 1

Przyk艂adowo: piszesz diety,聽 ja uzna艂em, 偶e chc臋 schudn膮膰* (rozpoznanie problemu). Zastanawiam si臋, jak to zrobi膰. Jeszcze nie chc臋 nic kupowa膰. Je艣li trafi臋 na Twoj膮 ofert臋 na tym etapie, mo偶e rozejrz臋 si臋 po Twojej stronie, ale szans臋 na zdobycie klienta masz na razie marne.

Zamiast po prostu mnie wypu艣ci膰, mo偶esz podsun膮膰 mi informacje, kt贸re mnie zainteresuj膮.

Etap 2

…bo drugi etap to zdobycie informacji: szukam w Sieci, jak mo偶na schudn膮膰. Znajduj臋 oferty dietetyk贸w i narz臋dzi do planowania diety. Czytam o dietach. Jeszcze nie skorzystam z 偶adnej z nich, bo nie jestem gotowy. Na tym etapie mo偶esz mnie zainteresowa膰 swoimi wpisami o sposobach na zrzucenie zb臋dnych kilogram贸w – czyli zdoby膰 moj膮 uwag臋.

Etap 3

Kolejny etap to ocena informacji. Por贸wnuj臋 mo偶liwo艣ci, czytam opinie (tak偶e ekspert贸w, nie tylko anonimowych internaut贸w na forach). Tu zn贸w mo偶esz mie膰 co艣 dla mnie. Inni dietetycy maj膮 na swojej stronie tylko ofert臋, kt贸ra na razie jeszcze mnie nie interesuje.

Etap 4

Dopiero na kolejnym etapie podejmuj臋 decyzj臋. Do tej pory mog艂e艣 ju偶 sprawi膰, 偶e znam Ci臋 i bardziej Ci ufam, bo pokaza艂e艣 swoimi wpisami, 偶e znasz si臋 na tym, co robisz. Tw贸j blog firmowy/ekspercki wyr贸偶ni艂 Ci臋 z t艂umu, a ja, w zamian za warto艣ciowe informacje kt贸rych szuka艂em, da艂em Ci troch臋 mojej uwagi (uwaga jest jak waluta w Internecie! Nast臋puje wymiana handlowa: Ty, czytaj膮c ten tekst, dajesz mi troch臋 swojej uwagi, a ja Tobie – troch臋 swojej wiedzy).

Etap 5

Etap ostatni to dzia艂ania pozakupowe. Jako klient, chc臋 si臋 upewni膰, 偶e dobrze wybra艂em kupuj膮c od Ciebie. Mog臋 np. por贸wnywa膰 skuteczno艣膰 mojej diety z tymi, kt贸re internauci opisuj膮 w Sieci. Tutaj te偶, za pomoc膮 bloga, mo偶esz dostarczy膰 mi wiedzy, kt贸ra mnie lepiej wyedukuje i np. zwi臋kszy skuteczno艣膰 diety. Dzi臋ki temu zyskasz bardziej zadowolonego klienta, kt贸ry poleci Ci臋 swoim znajomym.

Jest jeszcze jedna rzecz, kt贸r膮 specjalnie pomin膮艂em. Na pierwszym etapie – rozpoznania problemu – te偶 mo偶esz zadzia艂a膰 tre艣ci膮. Przypu艣膰my, 偶e nie wpad艂em jeszcze na to, 偶eby si臋 odchudza膰, ale czytam Tw贸j wpis „og贸lnozdrowotny”. To Ty, za pomoc膮 swoich tre艣ci, mo偶esz mi u艣wiadomi膰, 偶e „kochanego” cia艂ka…, opisuj膮c na blogu na przyk艂ad zgubne rezultaty jedzenia pizzy po 23:00.

*chyba co艣 jest na rzeczy, bo ostatnio cz臋sto podaj臋 taki przyk艂ad w swoich tekstach ;)

Dzi臋ki blogowi mo偶esz zatrzyma膰 potencjalnych klient贸w na d艂u偶ej

Nawet, je艣li internauta nie kupi od razu, mo偶esz go zatrzyma膰 przy sobie na d艂u偶ej – je艣li tylko dasz mu pow贸d, 偶eby zosta艂. Takim powodem s膮… warto艣ciowe tre艣ci na blogu (ale niespodzianka, prawda?).

Im lepszej jako艣ci s膮 Twoje tre艣ci, tym wi臋cej uwagi otrzymasz. I tym wi臋cej razy b臋dziesz m贸g艂 wspomnie膰 o swojej ofercie – przy okazji tworzenia swoich wpis贸w.

W reklamie jest takie poj臋cie jak efektywna cz臋stotliwo艣膰. Okre艣la ona, ile razy odbiorca reklamy musi zobaczy膰 komunikat, 偶eby postanowi艂 skorzysta膰 z oferty. Jak nietrudno si臋 domy艣li膰, efektywna cz臋stotliwo艣膰 prawie zawsze jest wi臋ksza ni偶 raz – jako konsumenci musimy mie膰 kontakt z ofert膮 kilkakrotnie, zanim rozwa偶ymy zakup. To zupe艂nie normalne – nikt nie kupuje od razu „bo reklama zachwala艂a”.

Pami臋taj wi臋c o tym, 偶e odpowiednio prowadzony blog daje Ci szans臋 na pokazanie swojej oferty wielokrotnie. A to zwi臋ksza og贸ln膮 skuteczno艣膰 Twojej strony internetowej.

Lepiej poznasz potrzeby rynku

Dzi臋ki stworzeniu spo艂eczno艣ci wok贸艂 bloga mo偶esz lepiej pozna膰 potrzeby rynku i dopasowa膰 do nich swoj膮 ofert臋. To naprawd臋 艣wietna okazja – zamiast zgadywa膰, czego potrzebuj Twoi potencjalni klienci (jak cz臋sto robi膮 w艂a艣ciciele pocz膮tkuj膮cych biznes贸w) – mo偶esz ich po prostu zapyta膰.

 

Na koniec: dodaj bloga do istniej膮cej firmowej strony zamiast tworzy膰 nowy serwis (w聽wi臋kszo艣ci przypadk贸w)

Korzy艣ci, kt贸re opisa艂em powy偶ej, naj艂atwiej b臋dzie Ci uzyska膰, gdy zbudujesz bloga jako cz臋艣膰 ju偶 istniej膮cej strony. Dodaj do niej po prostu now膮 zak艂adk臋 o nazwie „Blog”.

Co prawda, w wielu przypadkach mo偶esz te偶 za艂o偶y膰 bloga jako osobny serwis (i nada膰 mu osobn膮 nazw臋), ale wtedy tracisz jedn膮 z najwa偶niejszych korzy艣ci: blog, kt贸ry lepiej ni偶 strona generuje ruch z Google, promuje sam siebie. Strona z ofert膮 nie zyskuje wtedy „w oczach” wyszukiwarki. Dlatego znacznie lepszym rozwi膮zaniem jest utworzenie bloga jako dodatkowego dzia艂u na ju偶 istniej膮cej stronie.

kategorie: Blogowanie, Content marketing (marketing tre艣ci), Jak znajdowa膰 klient贸w, Prowadzenie firmy

O autorze: Micha艂 Krawczykowski

Zajmuj臋 si臋 tworzeniem stron internetowych, ale najbardziej lubi臋 tworzy膰 te serwisy, kt贸re przewiduj膮 miejsce na warto艣ciow膮 tre艣膰 - przyci膮gaj膮c膮 potencjalnych klient贸w i zamieniaj膮c膮 ich w klient贸w.

  • Magdalena Bechci艅ska

    Jak ja lubi臋 takie artyku艂y! Prosto, bez napuszenia i ludzkim j臋zykiem, a przy tym niezwykle konkretnie! M贸wi膮, 偶e ludzie nie czytaj膮 d艂ugich tekst贸w :))) Wniosek jest jeden- jak s膮 nudne to nie czytaj膮, ale jak trafi膮 na taki jak ten, to 偶a艂uj膮, 偶e ju偶 si臋 sko艅czy艂! 艢wietna robota!

    • Dzi臋kuj臋 za opini臋. Micha艂.

    • To prawda, Micha艂 potrafi napisa膰 d艂ugi i bardzo ciekawy wpis – samo mi臋sko :D

  • Blog firmowy zwi臋ksza mo偶liwo艣膰 naszej identyfikacji w sieci. Cz臋sto nasz „przysz艂y” klient szukaj膮cy us艂ugi lub produkt贸w w internecie zanim zacznie serwowa膰, wymy艣la frazy. W tym celu r贸wnie偶 warto o tym pami臋ta膰 tworz膮c bloga, by by艂 maksymalnie zbie偶ny z my艣l膮 naszego klienta. W tym bardzo cz臋sto pomagaj膮 nam firmy PR-owe.

Poradniki

jak reklamowa膰 firm臋 - artyku艂

Jak zaistnie膰 w Sieci?